פאפוס – החופשה הסודית שלי

נסעתי, יותר נכון טסתי, בעיצומה של כתיבת עבודה שהדרישות לכתיבתה היו די מורכבות, עבודה שכתבתי תוך כדי לימודים, סטאז' וחיי בית ומשפחה עם הדרישות והמטלות שלהם. טסתי (אולי אפילו ברחתי, נעלמתי, התפוגגתי) בשיאה של תקופה לחוצה, לפני שהלחץ והעומס יכריעו אותי, תקופה בה הרגשתי מנותקת מכל כך הרבה דברים חשובים ויקרים לי. הייתי חייבת לעשות רגע הפסקה, לנשום ולהיזכר מה חשוב לי בחיי. התנתקתי מהכל וקפצתי, קפיצה קטנה לעיר קטנה – פאפוס, חופשה זוגית סודית בקפריסין. היו מעט שותפים לסוד הזה, כי הרגשתי שאני גונבת זמן, זמן לעצמי. ארבעה ימים של שקט ושפיות, ים, שמש, בירה, אוכל טוב ובעיקר ארבעה ימים עם אהובי, הברכה של חיי, שיודע לאפס אותי, להרגיע ולהחזיר אותי למצב מאוזן.

חופים נעימים

פאפוס היתה טובה אלינו. החופים נעימים, הים צלול, חוץ ממצבורי אצות שצריך מדי פעם לצלוח. שחינו, נחנו, שחינו שוב, קראנו, שתינו, אכלנו משהו קל, קצת נשרפנו, למרות קרם ההגנה! אבל לפחות לא צלינו את גופנו בשמש כמו אירופאים רבים שהיו איתנו בחוף. הם סגרו את השמשיה, נמרחו בשמן וחלקן הורידו את החלק העליון. זה החזיר אותי לנעורי בשנות ה-80 חסרות האחריות והמודעות לנזקי השמש (כתבתי על זה כאן).

באחד הבקרים נסענו לחוף קצת מרוחק ממרכז העיר שנקרא coral bay. ההגעה מאד קלה ונוחה עם אוטובוס מס' 615 שיוצא מהנמל של פאפוס, בדרך הוא אוסף תיירים מבתי המלון שממוקמים על החופים צפונית לפאפוס. coral bay הוא אזור תיירותי גדוש בבתי מלון שיש לו רצועת חוף חולית ויפה. הים די שקט בגלל שזהו מפרץ. מאד נהנינו להעביר בו יום שלם. ברחוב הראשי אפשר למצוא מסעדות וחנויות תיירים.

Axiothea Hotel

בחרנו להתאכסן במלון Axiothea שממוקם בחלק העליון של העיר, חלק שעבר שיפוץ רציני לכבוד הבחירה של פאפוס כ'בירת התרבות הארופאית' לשנת 2017. בירת התרבות האירופית היא עיר אותה בוחר האיחוד האירופי לתקופת זמן של שנה. בתקופה זו ניתנת לעיר הזדמנות להציג את חיי התרבות וההתפתחות התרבותית בה. הרעיון היה להפנות בכל שנה זרקור, תקציב ומאמץ לעיר אחת ברחבי היבשת, כדי לחשוף את התרבות שלה. הפרויקט נחל הצלחה גדולה והערים שנבחרו כבירת התרבות זכו לחשיפה גדולה. בעקבות ההצלחה, מאז שנת 2000, מכהנות שתי ערים כבירת התרבות. מספר ערים אירופאיות, שנבחרו כבירות התרבות, ניצלו שנה זו כדי לשפר את תדמיתן בעולם. בשנה זו מתקיימים בעיר אירועי תרבות רבים, כדאי לבדוק מי הערים שיכהנו כבירות התרבות בשנים הקרובות ומה הן מתכננות.

המלון היה נוח ונעים. צוות המלון מורכב מאנשים חביבים שמשרים אווירה נעימה ומהנה ועונים בשמחה לכל שאלה. ארוחת הבוקר טובה. לא היו במלון פינוקים, אבל הוא ענה על כל הצרכים שלנו ובעיקר נהנינו מהמיקום בחלק העליון של העיר ליד מרכז הבילויים. חדר האוכל של המלון צופה על העיר והים מלמעלה. כאשר רצינו להגיע לים, הסתדרנו היטב עם התחבורה הציבורית והגענו בנוחות לכל מקום. קווי האוטובוס מס' 618 ו-610 מחברים בין העיר העליונה לנמל (ישנה תחנה מרכזית קטנה ונוחה ליד הנמל). הם עוברים בתדירות גבוהה ועובדים עד שעות מאוחרות. מי שמתאכסן באזור החופים יכול להגיע עם הקווים האלה למעלה לעיר העליונה. מומלץ!

להזמנת חדרים במלון לחצו על הקישור

העיר העליונה היא העיר העתיקה

מרכז העיר העליונה משופץ ויפה, הוא שופע ברים ובתי קפה. בלילה באזור הכיכר המרכזית בתי הקפה, המסעדות והברים מלאים בבליינים. אבל, כשהתרחקנו והעמקנו לכת בסמטאות, היתה ריקנות עצובה. מדי פעם מוזיקה חזקה נשמעה מאיזשהו פאב שכן הצליח למשוך אליו כמה חבר'ה צעירים. בכל אופן המרכז הומה ושוקק ונעים לשבת בו גם בשעות מאוחרות לשתות להנות מהבריזה הנעימה ולהסתכל על העוברים, השבים והיושבים.

בעיר העליונה נמצא החלק העתיק של העיר. יש בו סמטאות עם חנויות קטנות של עבודות יד וגם שוק תיירותי שהמחירים בו, לפחות אלה שאני זכרתי, זולים מהחנויות התיירותיות באזור הנמל. השוק המקורה הוא מקום נהדר לכל חובבות וחובבי קניית פיציפקסים בזול ולא רק. יש בשוק בגדים קלילים ונעימים לים, סבונים, תיקים, ציורים וכו'. מתנות יותר מיוחדות אפשר למצוא בחנויות המעוצבות שנמצאות ברחובות הסמוכים לשוק.

הסמטאות מערבבות ישן וחדש, משופץ ומוזנח, מודרני ומסורתי בערבוביה חיננית.

ישנם הרבה בתי קפה וטברנות חלקן בתוך הסמטאות וחלקן בשוליים צופות לנוף היפה של הים ונהנות מהבריזה הנעימה שעולה ממנו. אנחנו ישבנו באחת כזאת ולא רצינו לזוז ממנה. הישיבה בה היתה נוחה וההתבוננות סביב מרתקת. אהבנו את החלק הזה של העיר יותר מאשר את אזור הנמל המאד תיירותי.

אזור הנמל

למרות שפחות התחברנו לחלק התיירותי של פאפוס שנמצא ליד הנמל, טיילנו גם בו. שתינו קפה טעים, בערב אכלנו בטברנה שיש בה מופע של מוזיקה וריקודים מסורתיים, המופע מיועד לתיירים. בדרך כלל אנחנו פחות מתחברים למופעים כאלה ובכל זאת נהננו והתלהבנו. אני מניחה שעבור תיירים המופע הוא כמו חלון לים התיכון ולתרבות שלו או לפחות לתרבות היוונית.

עוד פעילות תיירותית שאפשר למצוא באזור הנמל היא שייט בספינות שונות ומגוונות, למשכי זמן שונים, עם או בלי אוכל ושתייה. בתמונה למטה אפשר לראות את אחת מהספינות האלה שיצאה להפלגה. אנחנו לא מחבבים סוג כזה של בילוי ולכן ויתרנו על האפשרות הזאת.

צפונה מאזור הנמל משתרע מתחם ארכאולוגי שבליבו עומד מגדלור. אפשר לצעוד על טיילת נוחה לאורך קו החוף. הטיילת מקיפה את המתחם הארכאולוגי. צעדנו רק בחלק מהטיילת כי היא ארוכה ורצינו להספיק ולהכיר עוד מקומות. אפשר לרכב על אופניים אולי גם על סגווי, ראינו קבוצה על סגווי בתחילת הטיילת. הצטערתי שלא ביקרנו במגדלור. כל הימים הוא התנוסס רם ולבן וקרץ לי לבקר בו. מקום נוסף שלא נכנסנו אליו הוא המבצר שבקצה הנמל.

מה עוד אהבתי

אהבתי את הבתים עם החלונות הכחולים

אהבתי לגלות ציורי קיר מרשימים בכל מיני פינות.

שמנו לב שלכל הבתים יש מיכלי מים על הגג. משיחה עם תושב המקום התברר לנו שאספקת המים לא סדירה, יש הרבה הפסקות מים והם סובלים בשנים האחרונות מבצורת קשה. מזג האוויר משתנה וזה פוגע בחקלאות.

היום האחרון

ביום האחרון מחשבות על עבודה החלו מתגנבות ביתר שאת. בעיקר כשישבתי בטברנה ונהנתי מהאוויר הטוב, הקפה הקר, הרוגע והנינוחות. חשבתי כמה זה שונה ממה שמחכה לי מחר בעבודה. אז נשמתי עמוק והזכרתי לעצמי שעכשיו אני כאן וכדאי להנות מהרגע. גם בן זוגי היה טרוד בטלפון ותיכנן את יום העבודה של מחר. ביום האחרון יותר קשה לנו להתנתק, הגעגועים לילדים, הרצון/אי-רצון לחזור לשגרה, עייפות, לאות, דאגה, וטרדות מסיחים את דעתנו מהנועם של הרגע. לפחות לא רבנו (זה קורה לנו במצבים כאלה).

שחררנו את היום הזה מעודף עשייה שהיתה מכניסה אותנו ללחצים ומתחים. בהתחלה היתה לנו תוכנית שאפתנית להספיק לרדת לים, לשחות ולהנות עוד קצת ממיטות השיזוף ואווירת החופש, אבל זה היה מלחיץ את כל היום וההתארגנות לקראת הטיסה. במקום התוכנית העמוסה החלטנו להתנהל בנחת, לחזור שוב לעיר העתיקה שכה נהננו להסתובב בסמטאות שלה, לחזור לקפה קר בטברנה שאהבנו. זו היתה החלטה מצוינת.

הטיסה

חברת רינאייר Ryanair טסה ישירות לפאפוס. אפשר למצוא באתר החברה מחירים ממש זולים. צריך לשים לב שהמחיר הזול הוא בלי מזוודה ובלי הושבה.

♦ הצ'ק-אין באינטרנט נפתח 4 ימים לפני הטיסה. חשוב לעשות צ'ק-אין מראש, כי בשדה התעופה משלמים קנס אם באים בלי (בתשלום נוסף אפשר לעשות צ'ק-אין גם מוקדם יותר). לפני הטיסה לפאפוס חשבתי שאם אבצע את הצ'ק-אין מוקדם נשב ביחד. טעות גדולה! המחשב בחר לי מושב באמצע המטוס ולבן זוגי בקצה האחורי. כמובן שקבלנו הודעה נחמדה שמציעה לנו לשלם כדי שנשב ביחד. מכיוון שהטיסה קצרה החלטנו לא לשלם. כנראה שהרבה נוסעים לא שילמו אבל רצו לשבת ביחד ונוצר בלאגן במטוס שעיכב את ההמראה.

♦ נקודה נוספת שיש לשים אליה לב היא המזוודה. מי שלא משלם תוספת יכול להביא תיק קטן ומזוודה קטנה (המימדים המדויקים מופיעים באתר החברה). המזוודה אמנם נכנסת לבטן המטוס אבל לוקחים אותה עד המטוס ורק לפני העליה למטוס נפרדים ממנה. מכך נובע שהמזודה עוברת בידוק כמו תיק עליה למטוס ולכן אסור להכניס לתוכה נוזלים מעל 100 מ"ל (בנתב"ג לא עשו לנו בעיות אבל בחזרה, בשדה התעופה של פאפוס, נאלצנו להפרד מקרם ההגנה שהבאנו, ממילא הוא היה די ריק אז לא היה לנו אכפת. אישה בתור לידנו נאלצה להפרד מבקבוק בושם יקר) וכל שאר ההגבלות שיש על דברים שמותר להעלות למטוס. הדבר הזה גרם לבעיות רבות בשדה התעופה בפאפוס שהוא שדה קטן ונעים אבל בנושא שיקוף מזודות ובטחון הוא מאד מחמיר.

חזרנו עם טעם של עוד

מקווה שנהניתם לנפוש איתי ולגלות את הקסמים של פאפוס, יעד קרוב ונוח לכל תקציב. אוכל מצויין, אווירה טובה, חופים מהנים, אנשים נעימים, קניון גדול אחד עם כל המותגים לחובבי הקניות, היסטוריה וארכאולוגיה לחובבי הז'אנר, מה עוד צריך לחופשה קצרה כדי להתאורר ולמלא מצברים? כלום.

עוד מידע על אפשרויות חופשה בקפריסין תמצאו באחד הפוסטים הראשונים שלי בבלוג. לקריאה לחצו כאן

כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

בלוגרים נוספים טיילו בפאפוס

מיכל מנור ש'רואה עולם' כתבה על חופשה קצרה עם מתבגרת בפאפוס. היא היתה ההשראה לחופשה שלי.

טלייה קליין פרז כתבה על 12 אטרקציות לילדים בפאפוס. אם אתם נוסעים עם ילדים, וגם אם לא, יש שם המלצות שוות.