רומניה (חלק ב') כביש טראנספאגראשן ואגם בליאה

לבן זוגי ולי דרכים שונות לתכנן טיול. אני אוהבת לאסוף מידע כתוב, לחפש באתרים בעברית; בלוגים קבוצות פייסבוק (כמו הקבוצה הנפלאה טיולים בראש טוב) וכדומה וגם באתרים מקומיים. לעומתי, בן זוגי אוהב לטייל ביעד בעזרת Google Earth הוא מחפש תמונות, בודק את התוואי, מגלה פסגות גבוהות, עמקים ואגמים. אני מתלהבת ומתמלאת השראה ממילים והוא ממפות וביחד שנינו אוהבים תמונות. ביחד אנחנו יוצרים תכנון שמשלב בין המקומות שכל אחד מאיתנו מצא והתלהב.

לקראת הטיול ברומניה, האזור שהכי משך את תשומת ליבו של בן זוגי ומילא אותו בהתלהבות, סקרנות והתרגשות הוא כביש טראנספאגראשן Transfăgărășan ובמיוחד האזור של אגם בליאה Bâlea Lake. הצלבנו את המקומות שמצא ב- Google Earth עם המידע שאני מצאתי באתרים שונים ותכננו את השבילים בהם נצעד בחלק השני של הטיול. (אתרים לדוגמא: מסלולי הליכה בהרי פאגראש, טרק בהרי פאגראש)

כביש טראנספאגראשן

עזבנו את בראשוב (על הימים שטיילנו באזור בראשוב כתבתי כאן) בשעת בוקר לא מוקדמת מדי ונסענו בין כפרים יפים ושדות תירס אינסופיים לכיוון מקום הלינה הבא שלנו, עיירה בתחילת כביש טראנספאגראשן. הכביש בו נסענו עבר דרך העיר פאגארש Făgăraș. מכיוון שלא היתה לנו מפה מספיק איכותית של אזור הטיול שלנו, עצרנו בעיר לחפש (גם בבראשוב חיפשנו ולא מצאנו). במרכז העיר עומדת כנסיה נוצצת ובולטת ולידה מבצר מוקף חומה ותעלת מים.

מרכז העיר נראה לי די עלוב ומוזנח ולא הרגשתי בנוח להסתובב בו. נכנסנו לכמה חנויות והמפה הכי טובה שמצאנו היתה 1:75,000. מפה כזו לא מספיק מפורטת לטיולים ברגל. עזבנו את העיר בלי לנסות ולגלות אם יש בה אזורים נעימים ויפים יותר.

בשעת צהרים מוקדמת מצאנו את המלון שלנו לשלושת הימים הבאים, מלון יפה ונעים. המארחים לא דיברו אנגלית לכן הם נעזרו באפליקצית תרגום בטלפון הנייד. למרות הרצון הטוב והחביבות, פתרון זה לא תמיד עזר והתקשורת איתם היתה מינימלית. הזמנו חדר עם 2 חדרי שינה נפרדים. חדר מסוג זה נמצא בקומה השלישית, אין מעלית אבל לנו זה לא הפריע. בדיעבד, חדר כזה פחות מוצלח כי יש רק חלון קטן בגג ואי אפשר להנות מהנוף ומהטבע שמסביב למלון. המלון ממוקם מחוץ לעיירה ומשקיף על הרים מיוערים. לדעתי, עדיף להזמין שני חדרים זוגיים. ה wi-fi במלון מצוין (זה נכון לכל המקומות בהם היינו ברומניה כולל מסעדות ובתי קפה). ארוחת בוקר וערב טובה לא כלולה במחיר, מזמינים מתוך תפריט. לנו זה היה סידור נעים ונוח. (קישור למלון Hanul Patrisiei)

אגם בליאה

יצאנו מהמלון לנסיעה על הכביש המתפתל ומטפס לכיוון אגם בליאה Bâlea Lake. השמים היו כחולים והנופים נפלאים. עצרנו בכמה סיבובים לתצפיות על הכביש ועל הנוף. כשהגענו לשיא הגובה חנינו וירדנו לראות את האגם. אגם בליאה הוא אגם וולקני טבעי שנמצא בלב הרי הפאגראש בגובה 2,034 מ'. האגם שבה את ליבנו ביופיו הקסום.

טיילנו מסביבו כולל קטע מאולתר של טיפוס על קיר חלקלק.

החניה המסודרת באזור האגם היא בתשלום (לא גבוה). ליד החניה ולאורך הכביש ישנם דוכני אוכל שמוכרים נקניקים, גבינות, מאפים ועוד כל מיני מטעמים. כמובן שבין דוכני האוכל אפשר למצוא גם דוכני מזכרות. אני אוהבת לשוטט בין הדוכנים ולהתבונן על מרכולתם. מסביב לאגם הוקמו כמה בקתות בהן אפשר ללון ולאכול. ישבנו לקפה ופאפאנש, מנה שאחריה בקושי הצלחתי לקום מהכסא. זו מעין סופגניה עם חור באמצע עליה שופכים שמנת חמוצה וריבת פירות יער. טעים מאד אבל גם נורא כבד בבטן.

בנסיעה חזרה למלון עצרנו ליד המקום ממנו מתחיל המסלול למפל בליאה Cascada Balea. אפשר לזהות בקלות את המקום, סיבוב חד שלידו חניה, דוכנים ומלון. גם הרכבל שעולה לאגם מתחיל כאן. הלכנו למפל. הליכה לא ארוכה מדי לאורך נחל זורם. מסלול יפה ומהנה יש קצת עליות אבל לדעתי זהו לא מסלול מאד קשה.

יום טיול ברגל

את ההליכה היפה, הקשה והמתגמלת בנופים מרהיבים עשינו למחרת. עלינו מאגם בליאה (גובה 2,034 מ') ל- Capra saddle, עליה די תלולה. מהאוכף המשכנו לטפס לפסגת Vârful Vânătoarea lui Buteanu שהיא בין הפסגות הגבוהות באזור (גובה 2507 מ'). עמדנו על הפסגה נפעמים מהנוף שנפרס מסביבנו. 360 מעלות של הרים ועמק רחב שנפרס מתחתם לכיוון צפון ובו זורם נהר רחב. אחר כך הסתכלתי במפה וגליתי שזהו נהר האולט Olt שמתחיל בהרי הקרפטים המזרחיים ונשפך לדנובה.

העלייה מאגם בליאה לאוכף – Capra saddle

הליכה לפסגת Vârful Vânătoarea lui Buteanu

פסגת Vârful Vânătoarea lui Buteanu

מהפסגה ירדנו לאגם נוסף Capra Lake. על גדות האגם עצרנו לפיקניק (בדוכני המזון שבחניה למטה קנינו קצת גבינות ונקניקים טעימים) ומנוחה קלה. האוויר היה קר והמים היו קררררים אבל ראינו מישהי מתרחצת במים. היא נראתה לנו מאד אמיצה. הסתובבנו קצת באזור האגם. ניסינו להבין האם יש דרך אחרת לחזור בה כדי לא ללכת הלוך וחזור באותו המסלול. לא מצאנו וחזרנו על עקבותינו. היה יום מקסים.

תצפית על Capra Lake

Capra Lake

² מתוך הספר "הפרפר חוצה את הכביש" / אוה קילפי (בתרגום רמי סער)

הַדָּגָן כְּמוֹ עֲרָפֶל

אַפְלוּלִי בָּרָאשִׁים

אֵד מֵעַל צַמָּרוֹת

נְשִׁימַת בְּרֵכוֹת-יַעַר בַּדֶּרֶךְ לַשָׁמַיִם.

אוֹי שֶׁפַע פַּרפָּרִים קְטַנִּים,

חֲתֻנּוֹת הָאוֹרְכוֹת לֵילוֹת תְּמִימִים.

וְאֵין חַיִּים אֲחֵרִים.

עוד מידע

כביש הטראנספאגראשן Transfăgărășan (במפה מסומן DN7C) מכונה גם "הדרך לשמיים" ונחשב לאחד הכבישים היפים באירופה ובעולם. הכביש, שאורכו 90 ק"מ, חוצה את חלקו הדרומי של רכס הרי הקרפטים שברומניה. הרי הקרפטים הם שרשרת הרים בצורת קשת שמתפרסת על פני הארצות: אוסטריה, צ'כיה, סלובקיה, פולין, הונגריה, אוקראינה ורומניה. הם מרכיבים את החלק המזרחי של מערך הרי מרכז אירופה. הרי הקרפטים גובלים בדרום מערב בהרי האלפים ובדרום מזרח בהרי הבלקן. מקור השם של שרשרת ההרים הוא בשבט דאקי בשם ה"קרפים", שחיו על מדרונות הקרפטים המזרחים. שם השבט עצמו מקורו, כנראה, במילה הודו-אירופאית שמשמעותה "אבן". הפסגה הגבוהה ביותר ברומניה היא פסגת מולדובאנו (Moldoveanu) שמתנשאת לגובה 2,544 מ' ונמצאת בהרי פגראש (Făgăraş) שבקרפטים המרכזיים, בסמוך לכביש הטראנספאגראשן.

כביש הטראנספאגראשן נבנה בין השנים 1970 עד 1974 בעקבות החלטה של ניקולאה צ'אושסקו, השליט השני של רומניה הקומוניסטית. הוא נבנה כדי לאפשר מעבר מהיר של כוחות צבאיים דרך ההרים. הכביש נפתח ב-20 בספטמבר 1974 אך בפועל העבודות עליו נמשכו עד 1980. בין החודשים אוקטובר עד יוני הכביש נסגר תכופות עקב שלגים. בכביש גשרי קשת רבים ו-5 מנהרות שהארוכה ביותר, באורך 884 מ', נמצאת בסמוך לאגם בליאה.

סיפור הטיול לרומניה גדל והפך לטרילוגיה; בחלק הראשון סיפרתי על טיולים באזור בראשוב, בחלק הזה על הטראנספאגראשן ובחלק השלישי סיפרתי על ביקור בעיר יפה. כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

תגובות פייסבוק

2018-11-02T18:43:05+00:00 יום שישי, 19 אוקטובר 2018|7 תגובות

7 תגובות

1. עמירם 20 באוקטובר 2018 ב 6:36 - Reply

נהדר אוהב את התכנון בשניים, האזור נראה מרתק אהבתי לקרוא

• יפעת 20 באוקטובר 2018 ב 12:24 - Reply

תודה עמירם אכן אזור יפה עם מגוון אפשרויות טיול.

2. ינינה 20 באוקטובר 2018 ב 9:58 - Reply

יפעת,
    הסיםור של הטיול שלך מעורר רצון עז לטייל בעקבותיכם! נראה שהיו לכם ימים מאוד יפים. אני חושבת שאת ובן זוגך -אתם צוות לעניין ! שיתוף פעולה מעולה ביניכם. מאז הטיול שלנו בחורף הרומניה יש לי רצון לחזור בקיץ לטיול מסלולי הליכה. שומרת את המידע החשוב הזה. אגב ,א את המלון שלכם מצאתם תוך כדי תנועה? לא הזמנתם מראש?

• יפעת 20 באוקטובר 2018 ב 12:23 - Reply

תודה ינינה, היו לנו ימים ממש יפים. אני זוכרת את הסיפור החורפי שלכם ברומניה. היו בו הרבה פעילויות אקסטרים שנראו מהנות. אני אוהבת לראות את אותו מקום בעונות שונות, לכל עונה היופי שלה והפעילויות שמתאימות לה.
      את המלון הזמנתי מראש. כשחיפשתי מקומות לינה באזור הטראנספאגראשן מצאתי מעט והם התמלאו מהר כי היינו בימי סוף השבוע בעונה הקצרה שהכביש פתוח. נראה שהרומנים אוהבים לטייל באזור הזה. כשהגענו למקום ראיתי שיש עוד אפשרויות לינה שכנראה לא מופיעות באתרים באנגלית.

3. Tova 24 באוקטובר 2018 ב 16:13 - Reply

מההתחלה היפה זה היה סיפור בשניים
    וכמו בסיפורים יפים הצליח לכם עם האגם , עם הנופים ועם מזג האוויר הנפלא.
    להבדיל אלפי הבדלות , לנו היה שם סרט אימה :
    כביש C7 – עולים ועולים . איי שם בקצה השמיים ,אנחנו רואים איזור מכוסה בענן וכשאני אומרת ענן אני מתכוונת .. והבחור הגדול אומר ,שהוא מקווה שהאגם לא שם . אני בנון שלנטיות מבטלת את הרעיון . לפי אבני הדרך תוך 15 ק"מ הגענו ,אבל הג'י.פי של "גוגל מפ "מתעקשת ,שאותם 15 ק"מ ימשכו נצח. כעבור 5 דק' הטמפ' ברכב הראתה צניחה חופשית . כמו הרמזורים ברומניה ,שעוברים מירוק לאדום ,כך נעמד לפנינו קיר ערפל שלא רואים ממטר , איזה מטר … הג'י פי צדקה. תוסיפו לזה שלג בצידי הכביש ,הטמפ' 2 מעלות וכולנו בסרט אימה – שונאת סרטי אימה .מימיננו מתגלה מבנה עם רכב חילוץ /משטרה .אני יורדת לברר מתי הסוף של הסרט ,שממש לא אהבתי וציפיתי לסיומו . החברה הרומנים הסבירו בשלווה סטואית ,שמייד נגיע למנהרה וק"מ מסיומה מצד ימין, נגיע אל האגם הנכסף.תזכירו לי למה רציתי להגיע אליו ? מה היה לי רע עד עכשיו? . הנוער מאחור בהתרגשות מהריאליטי ,שהם חלק ממנו …עוברים את המנהרה ,איבדנו תחושת זמן ואז מודיע הבחור הגדול ,שאנחנו במגמת ירידה = פיספסנו את הפנסיון . תוך 5 דק' הטמפ' עולה , קיר הערפל נעלם ואני בקריסת מערכות.

• יפעת 26 באוקטובר 2018 ב 14:40 - Reply

טובה אכן סרט אימה. אני מנסה לדמיין נסיעה בכביש הפתלתל הזה בערפל כבד וזה נשמע מפחיד מאד. לשמחתי היינו באזור 3 ימים ויכולנו לבחור את היום המתאים לטיול פסגות. בפוסט הבא אני אספר מה עשינו ביום שהיה צפוי להיות מעונן וגשום – בחרנו לטייל במקום אחר פחות הררי. מקווה שהיו לכם גם ימים מהנים עם מזג אויר נעים.