בודפשט Budapest טיול משפחתי באווירת חג מולד

בקורס בו השתתפתי לפני שנתיים התבקשנו לצייר את המשפחה שלנו. ברגע הראשון התכוונתי לצייר אותי עם הוריי ואחיי, רגע מאוחר יותר הבנתי שבציור שלי אני האמא ולידי אצייר את בן זוגי ושלושת ילדינו.

בדרך כלל בטיולים המשפחתיים אני בתפקיד האמא, אבל לפני ארבע שנים חזרתי להיות הילדה. זה קרה בחופשה משפחתית בבודפשט אליה נסעתי עם הוריי ואחיי. חלף זמן רב מאז שבילינו בהרכב כזה. בילינו סוף שבוע ארוך ונפלא ביחד. היה לנו טוב. צחקנו מבדיחות שרק אנחנו מבינים. העלינו זכרונות נושנים. חלקנו אהבה ואיכפתיות. קיבלנו חום כמו שרק הורים יודעים לתת. לעיתים כיף להניח לרגע את תפקיד ההורה ולהיות שוב, לכמה רגעים נדירים ויקרים, הילדה.

בסוף נובמבר בודפשט חיכתה לנו חגיגית ומקושטת לקראת חג המולד. היה קר בחוץ וחם בלב (וגם בבטן בזכות היין החם והמאכלים הטעימים).

בטיולים שלנו, גם אם ההרכב המשפחתי משתנה, דבר אחד נשאר קבוע, התפקיד שלי. אני אחראית על איסוף המידע, תכנון הטיול והכנת רשימות. אמנם בשנים האחרונות אני משתדלת לצמצם בתכנון לטובת גילויים ספונטניים ואקראיים, עדיין אני משתדלת שיהיו לי רשימות. חלק מההנאה שלי מהטיול זה שלב הקריאה ואיסוף המידע. אני אוהבת את ההכנות, התכנונים וההתרגשות.

שוטטות

בבודפשט ויתרנו על חלק מהתכניות שהיו ברשימות שלי, כי רוב הזמן פשוט שוטטנו ברחובות המקושטים. השווקים הצבעוניים והמגוונים, שהוקמו לקראת חג המולד, משכו אותנו שוב ושוב.

התלהבתי מהדוכנים עם הקישוטים האופיינים לחג. חבל שאי אפשר להעביר את הריחות המשכרים של הדוכן הזה שנבעו מהשילוב של פרי הדר עם קינמון ועם מרכיב סודי שלא גיליתי מהו.

אהבתי בשיטוטים ברחובות בודפשט, מלבד השווקים, גם להסתכל על המבנים היפים. אמנם רבים מוזנחים, אבל נראה שישנה מגמה לשיפור ולשימור החזיתות היפות והמפוארות של מבנים כאלה. לפעמים ראינו בתים משופצים שהשאירו בכוונה חלקים מהקירות העתיקים חשופים.

נהנתי לפגוש את הפסלים שמפוזרים במקומות רבים בעיר ומקשטים את העיר בנוכחותם. פסלי אנשים עומדים או יושבים, רזים או שמנים, רובם עדינים ולא מתבלטים.

שמחתי למצוא ציורי קיר, ראיתי אותם בעיקר באזור הרובע היהודי. לדעתי הם מבטאים את החלק המודרני, הצעיר והמרדני של העיר.

אומנות רחוב street art או wall painting
במהלך השיטוטים הגענו גם לאתרים מוכרים בעיר.

אזור בודה – Buda

ביום בו טיילנו באזור בודה מזג האוויר היה הכי פחות נעים בכל החופשה שלנו, קור וגשם קל שזירזף רוב הזמן ליוו אותנו כל היום. מזל שמזג האוויר לא עצר אותנו כי נהנינו ואהבנו את אזור בודה. אני ממליצה על בילוי של יום שיטוט נינוח בבודה.

מצודת הדייגים – Halászbástya

המצודה (Fishermen’s Bastion) נבנתה בין השנים 1895-1902, על גבי חומות המבצר העתיקות. היא נקראת על שם גילדת הדייגים שהיתה אחראית, בימי הביניים, על ההגנה על חלק זה של המבצר. מבנה המצודה הוא בסגנון ניאו-גותי וכולל שבעה מגדלים שמסמלים את שבעת המושלים, אשר כבשו את הארץ עבור ההונגרים.

יכולנו רק לדמיין את הנוף הנפרס מהתצפית ביום עם ראות טובה ולא יום אפור וערפילי כמו שהיה היום שלנו. ישבנו לכוס שוקו חם בבית הקפה שבמצודה. השוקו היה מתוק וחם, בדיוק מה שהיינו זקוקים לו כדי להפשיר. מחלון בית הקפה נשקף נוף פנורמי מרהיב של נהר הדנובה ואזור פשט.

כנסיית מתיאש – Mátyás Templom

הבניה של הכנסיה (Matthias church) החלה בשנת 1255 והיא נבנתה בסגנון גותי. במשך 600 שנה היא שימשה להכתרת מלכים. במאה ה-15 הכנסיה הורחבה וחודשה תחת שלטונו של המלך מתיאש שגם התחתן בה (פעמים).

הכנסיה מאד מרשימה מבחוץ, נכנסנו להתרשם גם מהעיצוב הפנימי העשיר שלה. עוד מידע באתר הזה

Koller galleria

בזמן ששוטטנו ברחובות שמובילים מכנסיית מתיאש לשער וינה, גילינו במקרה גלריה קטנה ומסקרנת. בתוך הגלריה וגם בחצר שלה ראינו יצירות מקסימות. היתה לנו אתנחתא מהנה. אתר הגלריה

ביקרנו גם בארמון המלכותי (Királyi palota / Budavári Palota) ובבית הקפה המפורסם Ruszwurm Cukrászda.

אזור פשט – Pest

בזיליקת אישטוון הקדוש – Szent István Bazilika

בזיליקת אישטוון הקדוש היא קתדרלה קתולית שנבנתה באמצע המאה ה-19 בסגנון נאו-קלאסי. הבזיליקה מוקדשת למלך הנוצרי ההונגרי הראשון, אישטוון הקדוש. הבזיליקה יפה הן מבחוץ והן מבפנים.

בית האופרה של בודפשט – Magyar Állami Operaház

בית האופרה נבנה בסוף המאה ה-19 בסגנון נאו-רנסנס. הוא אמנם לא אחד מבתי האופרה הגדולים בעולם, אבל אחד הבולטים והנחשבים מבחינת יופי ואקוסטיקה.

באחד הערבים צפינו באופרה "לה טרובדור" של ורדי. הזמנו מראש מקומות ישיבה בתא במעגל העליון באמצע, מול הבמה. החוויה היתה אדירה. המבנה מרהיב, ההופעה היתה נפלאה מבחינת התלבושות, השירה והמוזיקה. אני ממליצה על החוויה הנהדרת הזאת בחום. כדאי להכנס לאתר בית האופרה להתעדכן בלוח ההופעות.

גשר סצ'ני – Széchenyi Lánchíd

באחד הערבים טיילנו ברגל לאורך גשר השלשלאות המואר. למרות הקור החוויה מומלצת.

בניין הפרלמנט ההונגרי –  Országház

את בנין הפרלמנט המרשים הקפנו מבחוץ, לא נכנסנו פנימה. מסביב לבניין מצויים פסלים עצומים ועוצמתיים. כדאי להכנס לאתר הפרלמנט כדי לברר על סיורים בתוך הבניין, שעות פעילות ועלות הכרטיסים.

אנדרטת הנעליים – Cipők a Duna-parton

מהפרלמנט המשכנו לכיוון הדנובה, לאנדרטת הנעליים. האנדרטה, שנחנכה בשנת 2005, מנציחה את מאות היהודים שנרצחו בעת שואת יהודי הונגריה (1944-1945), בתקופת שלטונם של אנשי "צלב החץ" ההונגרים, שהיו גזענים ואנטישמיים. הם ריכזו והעמידו את היהודים על רציפי האבן שעל גדות הדנובה, כשפניהם אל המים ואז ירו בהם בגבם. כך, הגופות נפלו אל המים ונסחפו בזרם, מבלי שהובאו לקבורה. המקום מרגש עד מאד, לדעתי דוקא בזכות המינימליות של האנדרטה. למרות שראיתי תמונות וקראתי, עדיין העמידה במקום והמחשבות שעולות בזכות האנדרטה הכל כך מיוחדת גרמו לי להתרגשות עצומה.

הרובע היהודי

בית הכנסת הגדול של בודפשט – Dohány utcai Zsinagóga

בית הכנסת נבנה באמצע המאה ה-19 והוא בית הכנסת הגדול ביותר באירופה. בית הכנסת מאד מרשים ומפואר. ההידור שלו מבפנים נראה ממש כמו כנסיה. הביקור במקום מאד מומלץ לדעתי. גם המוזיאון שצמוד לבית הכנסת מעניין ומומלץ. המוזיאון היהודי נבנה בשנת 1930 במקום בו עמד בית הולדתו של תיאודור הרצל. אוסף המוזיאון כולל חפצי יודאיקה של יהודי הונגריה, שנתרמו למוזיאון במהלך השנים. ניתן למצוא בו חפצי קודש של שבת וחג, ספרי תורה, ופריטי לבוש יהודיים כמו כיפות וטליתות. להנצחת השואה הוקדש אחד מחדרי המוזיאון. יש בו תמונות של הגטו היהודי ועוד פריטים שקשורים לשואת יהדות הונגריה. מחדר זה אפשר לרדת לפינת התייחדות קטנה שנמצאת בקומת המרתף.
עוד מידע על בית הכנסת באתר בית התפוצות

מאחורי המוזיאון, ליד בית הכנסת, שוכן בית קברות קטן. הוא נבנה במהלך מלחמת העולם השנייה, בשולי הגטו של בודפשט. חומת הגטו הקיפה אותו והותירה את בית הכנסת בחוץ. בבית הקברות נקברו כאלפיים יהודים שמתו מרעב וקור בתחומי הגטו. הם נקברו יחד ללא מצבות הנושאות את שמם. לוח הנצחה מוצב על קטע מחומת הגטו שנשתמר במקומו בצמוד לבית הקברות.
בחצר מאחורי בית הכנסת ישנה רחבת זיכרון ובה, בין היתר, ניצבת אנדרטת הערבה הבוכייה. הערבה עשויה ממתכת ומעוצבת כמנורת שבעת קנים הפוכה. היא מורכבת מאלפי עלים קטנים. על כל עלה כתוב שמו של אחד מיהודי הגטו שנספה בשואה. האנדרטה עוצבה על ידי האמן ההונגרי אימרֶה ורגה (Imre Varga).
הביקור בחצר עם הקברים, המפגש עם פסל הערבה הבוכיה, הכל מצמרר ומרגש.

אחד מהיתרונות בטיול עם ההורים הוא שאפשר לגלות פרטים נשכחים מההיסטוריה המשפחתית. כך נודע לנו שסבתא של אמא נולדה בהונגריה ואז עברה לגרמניה בה גדלה אמא של אמא שלי, סבתא שלי. חיפשנו וגם מצאנו את שם המשפחה שלה חקוק על לוח ההנצחה.

מסעדות ובתי קפה

בטיולים שלי אני מעדיפה לגלות לבד מסעדות ובתי קפה. בכל זאת, כשאספתי מידע לקראת הטיול הבנתי שבבודפשט יש שפע מקומות יפים שכיף לשבת בהם והאוכל שלהם טעים. הגענו למקומות ידועים וגם כאלה שפחות. בעיקרון פעלנו לפי הכלל הידוע: "אם עוברים ליד קונדיטוריה יפה, חייבים לעצור לטעימה". בנוסף לכמה קונדיטוריות מפורסמות אותן דגמנו, נהנינו לשבת ולאכול גם ב:

KAZIMIR

פאב מסעדה שמצאנו תוך כדי שיטוט ברובע היהודי. האוכל מיוחד וטעים (מתמחים בברווזים) והמקום מעוצב יפה. כנראה שבערבים מסויימים יש בו מופעי מוזיקה. אנחנו מאד נהנינו.
אתר המסעדה

GOZSDU COURT

חצרות גוזאו נבנו בתחילת המאה ה-20. הן שימשו לחיי מסחר ערים והומים. בתקופת מלחמת העולם השנייה הן היו חלק מהגטו. בשנת 2009 החצרות שוקמו וחודשו וכיום הביקור בהן הוא חוויה צבעונית המשלבת בידור, גסטרונומיה ותרבות. מומלץ להגיע לחצרות גוזאו לבילוי ערב. אנחנו ישבנו בפאב שניגנו בו ג'אז נעים. שתינו, הקשבנו, שוחחנו ונהנינו מהמקום, מהאווירה ומהחברה. אפשר למצוא עוד מידע באתר של המקום.

FOR SALE

מסעדה שקראתי עליה המלצות, ישבנו בה בערב הראשון שלנו בעיר ונהנינו הנאה גדולה, מהמקום המיוחד, מהאווירה הכיפית וכמובן מהאוכל. אני אהבתי את מנת העוף פפריקש (לדעתי, חצי מנה בהחלט מספיקה). הקינוח היה פחות משובח. ישבנו בקומה למעלה. בקומת הכניסה הופיע צמד ששר קאברים באנגלית.

FIRST STRUDEL HOUSE OF PEST

בית קפה מקסים וטעים. שתינו כוס יין חם (הכי טוב ששתינו בכל החופשה) וטעמנו ממבחר עוגות השטרודל הטובות. אפשר לראות איך העובדים מכינים את השטרודל כי הם עושים את זה למול עיני היושבים בבית הקפה. בשולחנות לידנו הוגשו מנות אוכל שנראו טעימות. המקום מקסים, עם עיצוב יפה וקישוטים עתיקים. גם השירותים מעוצבים.
אפשר לקרוא עוד על המקום באתר הזה.

SZIMPLA KERT

פאב במבנה שנידון להריסה. הפאב נפתח בשנת 2013 ויש בו מלבד אוכל ומשקאות גם שוק איכרים, תערוכות אומנות והופעות חיות. כדאי להתעדכן באתר של המקום. אנחנו ביקרנו ביום ראשון בצהריים בזמן שהתקיים בקומת הכניסה שלו שוק אכרים קטן וחמוד. בקומה השניה ישנן פינות שניתן לשבת בהן ולאכול את הקניות מהשוק למטה. הסתובבנו ונהנינו מהאווירה המיוחדת והעיצוב המעניין.

אהבתי את בודפש. לדעתי היא עיר שמתאימה למגוון סוגי חופשות; רומנטית, משפחתית, חברים וכו'. אני שמחה שנשארו לי עוד תוכניות שלא הספקנו לממש (אם כי לדעתי זו עיר שבעיקר חווים בלי חייבים), כך יהיו לי גילויים חדשים כשאבקר בעיר עם בן-זוגי, או בהרכב משפחתי שונה. אם גם אתם אוהבים לטייל בתקופה שלפני חג המולד, אוהבים את הרחובות המקושטים, את השווקים היפים, את מזג האוויר הקר ואת היין החם שנמכר בכל פינה, אני מזמינה אתכם לקרוא עוד סיפורי טיול כאלה בבלוג שלי:

טיול זוגי ביאש, רומניה – יאש (יאסי) קר בחוץ חם בלב.

טיול זוגי בוינה, אוסטריה – וינה זוג צעיר בעיר עתיקה וגם ילדה פורשת כנפיים.

כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

המלצה קטנה לסיום – כפי שסיפרתי בתחילת הפוסט אני משתדלת להשאיר מקום לספונטניות בטיולים שלי. אני ממליצה לכם לקרוא הפוסט 'אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים' שכתבה וליקטה יערה מהבלוג EatNresting ובו בלוגריות, ואני ביניהן, מספרות על גילויים ספונטניים ומפתיעים בטיולים שלהן.

עוד שני פוסטים באווירת חג מולד הם: סיפור חופשה זוגית בעיר יאש שברומניה ובוינה, אוסטריה.

ובאווירה קצת אחרת זיוה כתבה על בודפשט – זכרון וחסד ונגעה בזכרון השואה בבודפשט נגיעות של חסד, מומלץ!