חגי תשרי חלו השנה באמצע אוקטובר. תאריך שעלול להיות בעייתי לטיול באירופה אבל לשמחתי מזג האוויר היה נפלא. בולגריה קיבלה אותנו עם שמים כחולים. הטמפרטורות היו נעימות, לא חמות מדי וגם לא קרות. ביום הסתובבנו עם חולצה קצרה ובערב חולצת פליז הספיקה. היתרון הגדול בתקופה הזאת היו צבעי השלכת שהיערות התהדרו בהם. יופי כזה מזמן לא חווינו.

אני אוהבת לנסוע בכביש שמשני צידיו שורת עצים גדולים ומצילים שיוצרים מעין מנהרה. בסתיו השלכת צובעת את עלי השדירה בשפע גוונים של צהוב, כתום, אדום וחום. עצים ירוקי עד מנקדים בירוק את הצבעים החמים. לפעמים העלים נושרים כמו טיפות גדולות ואיטיות ולפעמים פוגשים עץ שנראה כאילו הוא עולה באש וכולו להבות צהובות וכתומות.

בדרך למנזר רילה
שלכת בולגרית

העיירה Sapareva Banya ליד מסלול שבעת האגמים בהרי רילה
השלכת שהקיפה אותנו בצבעים מרהיבים ומלהיבים התחברה גם לתחושה פנימית של שלכת. תחושה אותה חווינו בנסיעה בין כפרים שידעו ימים יפים יותר ובין עיירות שפאר עברם ניבט אלינו מבעד לעזובה ולהזנחה. הרגשנו שהמקומות האלה הושלכו. זו תופעה שראינו בכמה ארצות. הצעירים זונחים את הכפר. משליכים מסורות חיים שעברו במשך דורות במשפחתם, לטובת חיים תוססים יותר ואולי נוצצים יותר בערים גדולות וראשיות. קשה למצוא פרנסה בפריפריה. מה שלנו, התיירים לרגע, נראה רומנטי לא מספק יותר את הצרכים והדרישות של הדור הצעיר שמחובר לכל העולם דרך אפליקציות כאלה ואחרות ודרך המדיה החברתית.

זאת תנועת מטוטלת, יגיעו זמנים שבהם המקומות האלה יחזרו להיות אטרקטיביים. תיירות יכולה להוות מנוע צמיחה לכפרים שנשארו מאחור, ולעיירות שנתקעו בעבר. תיירות שמחפשת לחוות את המקום בצורה יותר מחוברת ואותנטית תעלה את הדרישה למקומות לינה אחרים, לאטרקציות, לחוויות, למוצרים ומצרכים מקומיים לאינטראקציה עם תושבי המקום.

המרחצאות העתיקים בעיר Varshets
חברות הלואו-קוסט חושפות בפנינו יעדים שעד לא מזמן לא הכרנו ולא שמענו עליהם. אולי הן יעזרו לפיזור טוב יותר של התיירים על פני הגלובוס וכך גם יקלו את הלחץ בערים הגדולות והידועות כמו ברצלונה וונציה שסובלות מתיירות יתר.

השדירה המרכזית בעיר Varshets
למה בחרנו לטייל ב… בולגריה?

עד שהוחלט בעבודה שלי מתי יוצאים לחופשת החגים, התקשתי למצוא כרטיסי טיסה זולים. לבסוף, מצאתי טיסה זולה לקריובה (עיר בדרום מערב רומניה) שגם התאימה לימי החופש שלי. בדיוק לפני שנה טיילנו ברומניה והפעם רצינו מקום אחר. מבט חטוף במפה הראה שאפשר בקלות להגיע מקריובה לבולגריה. בולגריה נמצאת כבר כמה שנים ברשימת היעדים שנראים לי מתאימים למשפחה שלי. בעצם, היא נמצאת ברשימה שלי מאז שקראתי עליה בבלוג הנפלא של אלונה "מילים וטיולים".

עצירה על הדרך שחוצה את שמורת Vratsa Balkan
בן זוגי התלהב מהקרבה של בולגריה ליוון והסכים לטיול בבולגריה עם אפשרות מילוט ליוון. ספוילר – לא נזקקנו לשום תוכנית מילוט. בולגריה שבתה אותנו בקסמה הפשוט, בטבע המקסים שלה, באוכל הטרי והטעים ובאנשים החביבים. יש בה יופי גולמי שכדי לגלות אותו צריך לפעמים להסתכל מעבר למה שגלוי. היא לא נוצצת כמו יהלום מלוטש אלא שובה את הלב בחום ובפשטות שלה.

העיירה Varshets
יָפְיָהּ אֵינוֹ יָדוּעַ. הָרוּחַ
לֹא סִפְּרָה אוֹתוֹ לָעֵץ. הָעֵץ
לֹא סִפֵּר אוֹתוֹ לַקֶּרֶשׁ בַּגָּדֵר.
הַקֶּרֶשׁ בַּגָּדֵר תָּמִיד אוֹמֵר: יָפְיָהּ,
אֲנִי אוֹמֵר, אֵינוֹ יָדוּעַ, כָּךְ אוֹמֵר
הַקֶּרֶשׁ שֶׁעָשׂוּ אוֹתוֹ מֵעֵץ לִהְיוֹת גָּדֵר.

יָפְיָהּ אֵינוֹ יָדוּעַ. עֵינֶיהָ לֹא כְּמַעְיָן שָׁחוֹר וְלֹא

ליד מנזר רילה

טיילנו עם שתי בנותינו:

Seven Rila Lakes

הבכורה בדיוק התחילה פרק של חיים עצמאיים רחוק מאיתנו. על הטיול שלה ליפן, אליו יצאה לאחר השחרור מהצבא, כתבתי כאן.

סלפי זה חשוב

כשמטיילים עם מתבגרות עצירות לסלפי ותמונות לאינסטגרם הן חלק מהטיול

הצעירה, בת-עשרה טיפוסית, בניגוד לשאר בני המשפחה מעדיפה הליכה בקניון עם מותגים ולא בקניון בטבע.

Pirin National Park
כשמטיילים עם בנות עשרה, כדאי שהבקרים יהיו רגועים ואיטיים יותר. בן זוגי ואני קמנו מוקדם ויצאנו להליכת בוקר כדי לאפשר לבנות עוד שעת שינה. אנחנו נהנינו מהאוויר הקריר, מהשקט ומההיכרות עם הסביבה בה ישנו והן נהנו ללכת לישון מאוחר ולקום מאוחר. דאגנו למקומות לינה עם ווי-פיי כדי שבערב יוכלו לשמור על תקשורת עם החברים והעולם. שילבנו בין טיולי טבע לטיולים עירוניים בין טיולי אוטו לטיולים ברגל. בין פיקניק בטבע להפסקת קפה בסטארבקס או סתם עצירה לגלידה וווי-פיי. הקשר הטוב, הנעים והחם בין הבנות, תחומי העניין המשותפים, הסבלנות וההכלה במיוחד מצד הבכורה כלפי הצעירה היו חלק מהצלחת הטיול ותרמו לאווירה הנינוחה והנעימה ששררה לאורכו.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans"- John Lennon"

קראתי בלוגי טיולים של כותבים ישראלים וכותבים מבולגריה. אספתי מידע רב באתרי אינטרנט שונים. הכנתי מסלול מתגלגל עם אפשרויות מגוונות מהן נוכל לבחור כל יום לאן להתקדם ביום הבא. הזמנתי מראש רק את מקום הלינה ללילה הראשון וללילה האחרון. את השאר הזמנו תוך כדי תנועה בעזרת האפליקציה של Booking. הרגשתי בטוחה לטייל באופן כזה ספונטני ומתגלגל בעקבות טיול מוצלח בסגנון הזה שטיילנו לפני שנתיים באי היווני אויה.

בטיול הזה גילינו שלינה במלון אותנטי פחות מתאימה לנו. אנחנו מעדיפים מלון מודרני עם חדר גדול ומואר וריהוט פשוט ונוח. כל השטיחים הכבדים ורהיטי העץ העמיסו עלינו ולא היו לנו נעימים. לרוב הזמנו שני חדרים זוגיים לאפשר פרטיות לנו ולבנות אבל בסופיה היינו שני לילות בדירה וזה היה הכי כיף. היתה מצד אחד פרטיות של שני חדרי שינה ושני חדרי שרותים ומצד שני סלון שבו יכולנו להשתרע על הספות הנוחות ולבלות ביחד וגם מטבח עם פינת אוכל בהם הכנו ואכלנו ארוחות בוקר נפלאות שהתאימו בדיוק לטעם שלנו.

Pirin National Park

בסופו של טיול לרוב המקומות שתכננתי לא הגענו, כן בילינו מספר ימים במקומות שלא חשבתי שנרצה להגיע אליהם ולכן לא היה לי עליהם שום מידע מוכן וכתוב. מסתבר שזו לא בעיה גדולה. המידע נגיש וזמין בכף היד בעזרת הטלפון הנייד. בנוסף, אנחנו אוהבים לקנות מפות טיולים ולהעזר בתחנות מידע לתיירים.

כמה טיפים על בולגריה

אוכל בולגרי

לרוב אכלנו טוב. אהבנו סלט צופקה שזה סלט ירקות עם גבינה בולגרית מגורדת מעל. הירקות היו עשירים בטעם והסלט נפלא. אכלנו בשרים או דגים על האש מלווים בציפס ביתי מצויין. אכלנו גם אוכל איטלקי פסטות ופיצות טעימות. שתינו בירה מקומית או יין מאזור מלניק. טעמנו סלטי חצילים טובים וירקות צלויים, תפוחי אדמה אפויים וגם תבשילי בשר ברוטב פטריות. המחירים זולים יותר מאשר בארץ.

בטיולי הליכה בטבע אנחנו אוהבים לעצור לפיקניק במקום יפה באמצע המסלול. אנחנו סוחבים איתנו כמה ירקות, גבינה, לחם, פרי וכו'. לאחר שהלכנו כמה ק"מ, האוכל טעים שבעתיים.

Seven Rila Lakes

כסף

Lev הוא הכסף הבולגרי ששוה בערך ל-2 ש"ח. הזמנו מראש לב שחיכה לנו בדוכן של בנק הפועלים בשדה התעופה. בהמשך, החלפנו כסף בסופיה בדוכן החלפת כספים במרכז העיר. קבלנו שער טוב להחלפת יורו.

כבישים ונהיגה

אנחנו מאד אוהבים את אפליקצית הניווט Maps.me היא עובדת offline. צריך להוריד מראש את המפה של המדינה או האזור בו מטיילים, כך שבזמן הטיול אין צורך בחיבור לאינטרנט. בתוך העיר, חששנו מפקקים אז ניווטנו בעזרת wase. הכתב הבולגרי הוא קירילי ולכן לא קריא עבורנו. בכבישים הראשיים יש שילוט באנגלית אבל כשמתרחקים השילוט פחות ברור.

הכבישים הראשיים שנסענו עליהם היו במצב טוב, רחבים ונוחים. בכבישים המשניים רמת התחזוקה לא אחידה, לפעמים מצבם טוב ולפעמים מאד רעוע. יש המון משאיות על הכבישים, במיוחד בכבישים ראשיים. כדאי לשמור על המהירות המותרת ולנסוע בזהירות. יש נוכחות משמעותית של משטרה בכבישים ובעיירות.

התחנה המרכזית בעיירה Varshets

משטרה

לפני הנסיעה נאמר לנו שאם שוטר יעצור אותנו ויבקש "לקנות קפה", כדאי לתת לו 10 לב. הפעם היחידה שעצר אותנו שוטר היתה ביום האחרון קצת לפני שחצינו את הגבול חזרה לרומניה. הוא בדק ששילמנו את אגרת הכבישים ושחרר אותנו בלי שום בעיה.

מעבר גבול בין בולגריה ורומניה

עברנו על הגשר שמחבר בין Calaft שברומניה ל- Vidin שבבולגריה, גשר מעל נהר הדנובה. המעבר איטי ולוקח לפחות חצי שעה. כדאי לשים לב שבצד ימין יש תור ארוך של משאיות שמיועד רק למשאיות. רכבים פרטיים מתקדמים בנתיב השמאלי. מחתימים דרכון משלמים מס גשר (6 יורו אפשר גם בכסף מקומי) ועוברים.

בתחנת הדלק הראשונה בבולגריה עצרנו וקנינו את אגרת הכבישים. את האגרה קונים במכשיר אוטומטי ומשלמים בכרטיס אשראי. אפשר לבחור בין משכי זמן שונים. אנחנו בחרנו 30 יום כי שבוע היה מעט מדי. עלה לנו 30 לב.

פסל מול אצטדיון וסיל לבסקי בסופיה, בולגריה

קניות

בסופיה בקרנו בכמה קניונים חדישים עם כל רשתות המותגים הידועות. מכיוון שגם בארץ אני לא חובבת מותגים קצת קשה לי להעריך האם ובכמה הבגדים יותר זולים בבולגריה. לדברי הבת הצעירה המחירים זולים יותר.

קראתי המלצות על מוצרי קוסמטיקה עם תמציות ורדים אבל כל פעם שראיתי אותם בחנויות הם הזכירו לי את מוצרי ים המלח ונראו לי קצת מזוייפים ומלכודות תיירים אז ויתרתי.

ראיתי כלי קרמיקה יפיפיים אבל גדולים כבדים ושבירים לכן לא קניתי.

חנות כלי קרמיקה, בנסקו, בולגריה

בפוסט הבא אספר על מסלולי הטיולים בהם צעדנו, הערים והעיירות בהן ביקרנו וגם המלצות על מלונות בהם נהנינו לישון. כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.