בעונת האביב, ובמיוחד עכשיו בזכות החורף המבורך, מטעי הזיתים באזור מגורי מכוסים עשב ירוק ופרחים. המראה הזה מזכיר לי טיול בפליון Pelion.

לחצי האי פליון, שנמצא בצפון יוון, בחופים המזרחיים של היבשת, על הדרך בין אתונה לסלוניקי, הגעתי עם בן זוגי באביב לפני מספר שנים. החלטתי לשתף בכמה גלויות מהמקום המקסים הזה ואולי גם אתם תרצו לבקר בו.

Portaria

Portaria Centaurs' path

העיירה פורטריה (גובה 600 מ') נמצאת, פחות או יותר, בכניסה לחצי האי פליון כ-13 ק"מ מהעיר וולוס Volos. אנחנו אוהבים לפתוח את הבוקר בטיול רגלי קצר להכיר את העיירה בה אנו מבקרים. שוטטנו ברחובות התלולים עד שהגענו לקצה העיירה שם מתחיל מסלול הליכה לאורך נחל. בחודש מרץ העצים היו עדיין בשלכת ונראו גדולים ומרשימים. הקרקע כוסתה במרבדי פרחים זעירים שבצבצו בין עלי השלכת. המסלול נקרא Centaurs' path ומוביל ל-Karavos Waterfall.

פליון Pelion

אני אוהבת לראות איך העיירה מתעוררת. דוכנים של ריבות ושימורים נפתחו ברחוב הראשי, בעלי מסעדות וחנויות טאטאו את הרחבה שלפני העסק שלהם, נמנום הבוקר התחלף בפעלתנות של תחילת יום. האנשים ברכו לשלום את העוברים והשבים בפנים נעימות וחביבות.

Makrinitsa

מקריניצה (גובה 630 מ') היא עיירה תיירותית יפה ושלווה (כנראה שהמצב שונה בתקופות יותר מתויירות) ונקראת 'המרפסת של פליון'. הנוף של מפרץ וולוס פרוס מתחתיה, הרחוב הראשי שופע חנויות מזכרות, בככר המרכזית עץ דולב עתיק וטברנות. מעל הככר עולות ומטפסות סמטאות קטנות ויפות בהן בתים עם גגות צפחה.

Makrinitsa Pelion

הצד המזרחי של פליון

הכביש מחניה Chania, שיושבת על הפסגה הגבוהה של פליון (גובה 1530 מ'), לזגורה Zagora עובר דרך מטעי תפוחים. כל העצים היו עדיין בשלכת. אני מאד אוהבת לראות חקלאות מקיימת, מסורתית. רואים שלכל משפחה יש חלקת מטע שבה היא מגדלת גם ירקות בין העצים ופה ושם עצי פרי אחרים. אני מוצאת יופי בחלקות שמשתלבות עם הטבע מסביב, שבהן העצים גדולים ופרועים יותר ויש רווחים שמשאירים מקום לירקות.

Zagora
תכננו מסלול שעבר בכבישים צדדיים ומשניים. נסענו לכיוון פורי Pouri משם ירדנו לחוף ונסענו במקביל לים עד חורפטו Horefto. לפעמים עצרנו בצד וגילינו הפתעות כמו ערוץ נחל מקסים. קפצנו בין הסלעים ליד בריכות ומפלונים. נחלים זורמים ממלאים אותי בשמחה והנאה, אולי בגלל שהם כל כך חסרים בארץ. אפשר למצוא את הנחל שגילינו בסיבוב חד של הכביש בין קיסוס Kissos למורסי Mouresi, הוא נשפך לים ליד איוס יואניס Agios Ioannis. מעניין אם גם בקיץ נחלי פליון שופעים מים.

Kissos Pelion
ביום שטיילנו בחופים המזרחיים, מזג האוויר היה קר וליד הים נשבו רוחות. הגענו לחוף מילופוטמוס Mylopotamos המפורסם והמומלץ מבין חופי פליון. הים סער וגעש. באמצע הדרך לחוף (יורדים במדרגות) עצרנו כדי לא להרטב מהרסס של הים. צילמנו וחזרנו למעלה. מדרגות נוספות מובילות הצידה לערוץ נחל. ירדנו לערוץ שם הרוח לא השפיעה ולכן יכולנו לטייל בנחת בערוץ היפה.
אפשר למצוא עוד דרכים שיורדות לחופי ים בתוליים ופראיים בהם נמצאים רק סלעים ורסס גלים.

Mylopotamos
הצד המערבי

הכביש שמחבר בין חניה Chania לאגריה Agria דרך העיירה דרקיה Drakia מקסים הוא עובר במקביל לערוץ נחל מרשים ביופיו.

Pelion
בעליות מאזור החוף לכיוון Agios Georgios ראינו מנזר שמשך את תשומת ליבנו. הצטרפנו לקהל האנשים שנכנסו ויצאו מהמנזר. עברנו בשער ומצאנו עצמנו בתוך חצר קטנה כשממולנו כנסיה מעניינת. במדרגות המובילות לכנסיה עצרה אותנו נזירה והסבירה ביוונית ובעזרת הידיים (שפה שאנחנו מבינים טוב יותר מיוונית) שאני לא יכולה להכנס לבושה במכנסים. רצינו לעזוב אבל היא מיד הביאה לי חצאית. הנזירה ליוותה אותנו והסבירה שהכנסיה עתיקה, יש בה חלקים מהמאה ה-12 ותוספות מאוחרות יותר שגם הן עתיקות. היא כל כך השתדלה שהחלטנו לקנות משהו כתודה בחנות של הנזירות. חנות חביבה עם כל מיני מוצרים בעבודת יד שכנראה הנזירות מכינות. קניתי סבונים משמן זית שאני מאד אוהבת.

ואז … הנזירות "משכו" אותנו לתוך אולם גדול בו ישבו הרבה אנשים מקומיים (בעיקר מבוגרים). הם שתו קפה, אכלו עוגיות ופיטפטו. הנזירות הושיבו אותנו על אחד הספסלים וכיבדו גם אותנו בעוגיות. הרגשנו צער על שלא היתה לנו שפה לתקשר עם הנזירות החביבות. באולם הסתובב כומר, כל הנוכחים התכופפו לפניו ונישקו לו את היד. "ברחנו" לפני שהוא הגיע אלינו.

Vizitsa

במרכז העיירה ויזיטסה, ליד הכנסיה, ראינו שלט שכיוון למפל. הדרך למפל יפיפיה. היא חצתה ערוץ נחל שעובר מתחת לכפר והמשיכה הלאה דרך מטעי זיתים לכפר Argireika, משם אפשר להגיע עד לעיירת החוף קלה נרה Kala Nera. במטעי הזיתים היו מקבצים של כוורות מקושטות וצבעוניות. הכוורות שאני מכירה בארץ הן בצבע לבן. מעניין אם לצבעוניות יש תפקיד, אולי זו דרך לסמן למי הכוורת שייכת.

Pelion

הכביש מויזיטסה עד ערוץ הנחל נוח לכל כלי הרכב, אנחנו שכרנו ג'יפ ולכן יכולנו להמשיך הלאה. למרות שהכביש לא קצר ודי תלול, ראינו משפחות, שהיו בהן גם מבוגרים וגם ילדים, שטיילו ברגל לנחל, למפל ובחזרה לעיירה. מאד התרשמנו.

Vizitsa

Milies

לעיירה מיליס הגענו בשעת צהרים, זמן טוב לארוחה. חיפשנו טברנה אבל העיירה היתה מלאה במטיילים ונופשים, בעיקר יוונים. נסענו עד לחניה ליד תחנת הרכבת ושם גם מצאנו טברנה עם שולחן פנוי. המקום המה ושקק, העובדים התרוצצו בין המטבח לשולחנות בניסיון להענות לדרישות הלקוחות. בתוך כל ההמולה בעלת המקום, עם בטן הריונית בולטת, התייחסה ברוגע וסבלנות לבן הצעיר שלה. היא יצרה להם בועה של שקט בתוך הבלגן. אהבתי את הדרך בה היא התייחסה לילד שלה.

טיילנו ברגל למרכז העיירה. ברחוב הראשי יש הרבה חנויות תיירותיות וטברנות. אהבנו את הטיול בתוך הכפר, בעיקר ברחובות הצדדיים.

צום הלנט

יום שני היה היום האחרון של החופשה שלנו ובו נפרדנו מפליון ונסענו חזרה לאתונה לשדה התעופה. באותו יום התחיל צום הלנט. יום זה הוא יום חופש כללי ביוון. לרוב, אנחנו משאירים את מטלת קניית המתנות ליום האחרון למרות שבדרך כלל זה מתכון לבעיות. חשבנו לערוך קניות בעיר הגדולה וולוס דרכה נכנסנו וגם יצאנו מחצי האי. חיפשנו סופרמרקט הכל היה סגור וכשכבר היינו על סף ויתור מצאנו אחד פתוח. נשמנו לרווחה. בזמן ארוחת הצהרים עצרנו בעיירה לא קטנה לאכול משהו. הסתובבנו ברגל במדרחוב חביב במרכז העיירה. היו בו הרבה בתי קפה פתוחים מלאים באנשים וזהו, כל השאר סגור. בסוף הסתפקנו במאפיה אחת קטנה שהיתה פתוחה. לאורך כל הדרך לשדה התעופה לא מצאנו טברנה אחת פתוחה.

טיפ – מי שמטייל ביוון בתקופה זו חשוב לשים לב שביום בו מתחיל צום הלנט רוב העסקים סגורים.

מהו צום הלנט?

תקופה של 40 יום לפני חג הפסחא ימי סיגוף בהם הנוצרים נמנעים מאכילת מאכלים מהחי ובעיקר נמנעים מאכילת בשר. כיום, בנצרות האורתודוקסית נהוג לשמור על הכללים האלה שנהוגים מימי הביניים. בנצרות הפרוטסטנטית לא נהוג לצום. כדאי לשים לב שהכנסייה האורתודוקסית מציינת את החג לפי חישוב שונה מזה של זרמי הנצרות האחרים.
בשלושת סופי השבוע שלפני תחילת הצום נהוג לחגוג ולאכול שפע מאכלים מהחי. בסוף השבוע האחרון, שמיד לאחריו מתחיל הצום, מתקיימים קרנבלים בחלק מהערים ביוון ומורגשת עליה בתיירות פנים. בפליון ראינו ילדים מחופשים, קישוטים של ליצנים וסרטים צבעוניים והרגשנו צפיפות בעיירות התיירותיות. בכיכר של אחת העיירות בהן עברנו ראינו איש זקן כפוף עם פנים מקומטות יושב בצד. כשהתקרבנו הבנו שזה בחור צעיר עם מסכה מדהימה.

♦ ביוון ימי החגיגות שלפני צום הלנט נקראים Apokries ומשמעות השם היא 'פרידה מבשר'. גם המילה קרנבל שמורכבת משתי המילים 'carne' ו-'vale' משמעותה 'פרידה מבשר'.

כמה הערות מעשיות

♦ הדרך מאתונה לפליון ארוכה. השתדלנו לעשות אותה בחלקה כטיול בכבישים צדדיים ולא בכביש המהיר. כמובן עם הפסקות לתצפית ולקפה.

♦ הזמנתי מראש לילה במלון קריצה Gastronomy Hotel Kritsa שבכיכר המרכזית של העיירה פורטריה Portaria. קראתי עליו הרבה המלצות. מלון מקסים ונעים. נהנינו מהאוכל, מהאירוח, מהעיצוב הרגוע. פינוק נפלא אחרי יום ארוך בדרכים. להזמנות לחצו כאן.

Gastronomy Hotel Kritsa

♦ בכמה הזדמנויות טעמנו אחת מהמנות שאופייניות לפליון: נקניקיות עם פלפלים ירוקים לא חריפים ברוטב עגבניות, תבשיל ארנבת ומרק שעועית. המסקנה שלנו היא שהמנות האופייניות לפליון לא מלהיבות. כן נהנינו ממנות של בשר על האש. בכל ארוחה הזמנו סלט יווני וכצפוי תמיד הוא היה מצויין. פעם אחת אכלנו סלט מאד טעים שעשוי מעלים ירוקים מאודים (נראו כמו עשב שגדל בר). לא קלטנו את השם של הסלט הזה ויתכן שהוא עונתי.

Pelion

♦ אנחנו אוהבים לנווט עם מפות. לפעמים בזכות טעויות בניווט הגענו למקומות יפים שלא תכננו, כך שאנחנו מסתדרים גם עם "סטיות" מהנתיב ובדרך כלל לא נלחצים. מפת טיולים טובה, 1:60,000 עם סימוני שבילים ומסלולי הליכה, קנינו בחנות לצרכי כתיבה ברחוב הראשי של זגורה. המוכרת החביבה כיבדה אותנו בכעכים חמים וטריים. התפעלנו, ולא בפעם הראשונה, מהלבביות של היוונים. יצאנו מהחנות שמחים ומרוצים. בטיול הזה נעזרנו בפעם הראשונה ב- Maps.Me אפליקציה חינמית של ניווט offline שבן-זוגי הוריד לטלפון שלו. בעזרתה יכולנו לעקוב אחר המיקום שלנו במפה והיא נתנה לי בטחון בניווט. מאותו טיול אנחנו ממשיכים להשתמש באפליקציה הזאת ואנחנו תמיד מרוצים ממנה.

♦ בטיול שלנו נהנינו מצד אחד מהפריחה האביבית המשגעת במטעי הזיתים ומצד שני ממראות חורפיים של עצי דולב בשלכת ופסגות מושלגות באזור חניה Chania. לכל עונה היופי שלה.

תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד. כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר).

המלצות להמשך קריאה

פליון נמצאת במרחק של כשעתיים נסיעה מסלוניקי. על ביקור בסלוניקי כתבתי בפוסט 'לגלות את סלוניקי'. כתבתי גם על ההיסטוריה המפוארת והמצערת של יהדות סלוניקי בפוסט  'סלוניקי – הרובד היהודי'.

עוד פוסטים שלי באווירה יוונית הם 'רשמים מהאי אויה' אי שנמצא במרחק שעה נסיעה מאתונה והפוסט 'פאפוס – החופשה הסודית שלי' על חופשה זוגית נינוחה ומהנה בקפריסין.