לאחר השחרור מצה"ל, החליטה ביתי הבכורה לטייל ביפן. היא אספה מידע, בדקה וחקרה, הזמינה כרטיסי טיסה, מקומות לינה וכרטיסי נסיעה ברכבת, תכננה את המסלול והשאירה לה גם מקום לספונטניות. היא טיילה ביפן בתקופת פריחת הדובדבן (מרץ-מאי), לרוב לבד בתחבורה ציבורית. היא ביקרה במקומות מאד תיירותיים וגם בכאלה שפחות מוכרים. את השבועיים האחרונים של הטיול הקדישה לאי הצפוני של יפן – הוקאידו Hokkaido. מהתמונות ששלחה בוואטסאפ המשפחתי במהלך הטיול, לא הצלחתי להחליט האם האי הזה מושך אותי, אז ישבתי איתה לשמוע קצת יותר לעומק על הטיול בהוקאידו.

מה משך אותך להגיע להוקאידו?

הטבע משך אותי כי הבנתי שהטבע, הן באי הצפוני והן באי הדרומי, פראי, שונה ומיוחד. באי הדרומי התשתיות והאטרקציות (רכבות, מקדשים וכו') לא עבדו היטב או היו סגורים לרגל שיפוצים בעקבות רעידת אדמה גדולה, לכן בחרתי לטייל באי הצפוני. רציתי לטייל בשמורת טבע שיש בה דובים. באי יש מספר שמורות טבע כאלה. בהתחלה תכננתי לבקר בשמורה גדולה שנמצאת במרכז האי, אבל בשמורה הזאת בתי המלון היו מאד יקרים. בסוף טיילתי בשמורה שנמצאת בחלק המזרחי של הוקאידו.

מאיפה הגעת להוקאידו ואיך?

לפני הוקאידו טיילתי באזור האלפים היפנים. יצאתי מהעיר Matsumoto והגעתי ברכבת (בעצם החלפתי כמה קווי רכבת) לעיר Koriyama. באזור קוריאמה ביליתי יומיים וכך חילקתי את הנסיעה המאד ארוכה ממרכז יפן עד להוקאידו, האי הצפוני. בחרתי לעצור בקוריאמה כי רציתי לראות עץ דובדבן עתיק שיש כאלה שטוענים שהוא העץ הכי יפה ביפן. לשמחתי הגעתי בתקופה בה העץ נמצא בשיא פריחתו. לקחתי שאטל, שעובד רק בתקופה הזאת, מתחנת הרכבת של Miharu ל-Miharu Takizakura שם נמצא העץ. הנסיעה היתה מקסימה ועברה בין עשרות עצי דובדבן פורחים.

פריחת סקורה בתחנת הרכבת של Miharu

ליד העץ יש מתחם שהכניסה אליו בתשלום (התשלום כלול במחיר השאטל) ובו דוכנים שונים ומסלול הליכה קצר לעץ. הלכתי וכמו כולם עמדתי בתור לצלם את העץ. העץ מהמם וזו בעיני חוויה מומלצת. יש משפחות שעושות פיקניק על גבעה עם דשא שמשקיפה העל העץ.

עץ דובדבן עתיק

♦ כתבתי כאן על חוויות מפריחת הסקורה ביפן ועל חגיגות ה- Hanami.

למחרת טיילתי במסלול חמשת האגמים, יש לא מעט כאלה ברחבי יפן. נסעתי ברכבת ואוטובוס למסלול שנקרא Goshiki-numa. ברכבת פגשתי יפנית שהיא מורה לאנגלית. היא סיפרה לי שהיא טיילה במדינות רבות בעולם ומאד רוצה להגיע גם לישראל. היא כיבדה אותי בשוקולדים קטנים וחמודים וזו היתה פגישה ממש נחמדה. מסלול ההליכה הוא בין שתי תחנות אוטובוס אפשר לבחור לעשות את המסלול בעליה או בירידה.

אגם במסלול Goshiki-numa

בתחנה הנמוכה יש מרכז מבקרים, מסעדה, חנות מזכרות וגלידריה שמוכרת גלידה כחולה בטעם מי מלח, לא כל כך טעים אבל מצטלם טוב. לאורך המסלול היו הרבה ציירים. עוד פרטים על המסלול באתר הזה.

מסלול Goshiki-numa

מ- Koriyama נסעתי בשינקנסן Shinkansen, בערך 3 שעות נסיעה, עד לתחנה האחרונה שנמצאת בדרום הוקאידו Shin-Hakodate-Hokuto Station. בין שני האיים השינקנסן עוברת בתעלה מתחת למים. משם הגעתי לסאפורו ברכבת נורא איטית. אולי היא לא כל כך איטית אבל אחרי הנסיעה בשינקנסן זה הרגיש לי איטי וגם המסלול שלה היה מפותל שלא כמו רוב מסלולי הרכבת באי המרכזי.

מה היה מסלול הטיול שלך בהוקאידו?

התחלתי בסאפורו Sapporo שהיא העיר הגדולה באי. הייתי 4 ימים וזה היה יותר מדי. בעונה אחרת כנראה יש יותר מה לעשות. בסוף אפריל מזג האוויר קר ורטוב ופחות נעים להסתובב.

דברים שעשיתי ואהבתי:

Sapporo Beer Museum

מוזיאון שממוקם במפעל הבירה הראשון ביפן. במוזיאון יש הסברים באנגלית על תהליך ייצור הבירה וגם על ההיסטוריה של המפעל, הסיור במקום בחינם (ישנו סיור מודרך בתשלום אבל ההדרכה ביפנית). בסוף הסיור מגיעים לבר שאפשר לשתות בו בירות, בתשלום כמובן. ליד המפעל נמצא קניון קטן עם מסעדות וחנויות. הבירה היתה מאד טעימה והסיור מוצלח. לפרטים נוספים כנסו לאתר המוזיאון.

מוזיאון בירה בסאפורו

מגדל הטלוויזיה של סאפורו

זהו מגדל גבוה שנמצא בקצה של Ōdōri Park. אפשר לעלות במעלית אל תצפית על העיר ועל הנוף היפה שמסביב לעיר. הכניסה לתצפית בתשלום.

תצפית על סאפורו ממגדל הטלויזיה

שוק דגים וסרטנים Nijo Market

נמצא לא רחוק ממגדל הטלויזיה. הגעתי מוקדם בבוקר כי קראתי המלצה על ארוחת בוקר של קערת אורז עם חתיכות של דגים ויצורי ים חיים. מי שאוהב בטח יהנה, אני גיליתי שאני לא אוהבת דגים חיים. אכלתי גם צדפה שעשויה על הגריל עם חמאה והיא היתה מאד טעימה. השוק עצמו מעניין, יש בו גם דוכני חיות ים מיובשות ודוכני פירות. אתר השוק

מנת דגים ויצורי ים חיים בשוק בסאפורו

העיר התחתית

עיר ענקית שנמצאת מתחת לאדמה, מתחת לתחנת הרכבת של סאפורו. היא ממוקמת בין תחנות של הרכבת התחתית כך שאפשר ללכת ברגל מתחנה אחת לשניה. יש בה המון חנויות ומסעדות וממש נחמד. נהנתי לאכול שם ארוחות בוקר. לא היה קר אז זה גם יתרון. נקראת Aurora town ו- Pole town. עוד מידע כאן.

Norbesa

בניין שנמצא בלב אזור של פאבים ובילויים. קל לזהות אותו כי בקומת הגג של הבניין יש גלגל ענק. בקומות האחרות אפשר למצוא חנויות ומסעדות טובות, חנויות לגיקים, אנימה וכו'. באחת הקומות היה בר עם קריוקי, באולינג וקליעה למטרה. בקיצור בניין נחמד. ב- Rokugogattsu, מסעדה שנמצאת בקומה B1, אכלתי ראמן מצויין, הראמן הכי טעים שאכלתי בטיול ביפן. הראמן הגיע כשלצידו קערה עם ביצה חיה בה נהוג לתבול רצועות בשר מבושל שנמצא בתוך הראמן. בהתחלה נרתעתי אבל אחרי שניסיתי גיליתי שזה מאד טעים. לדעתי כדאי לנסות. עוד מידע על הבניין באתר הזה.

מנת ראמן טעימה במסעדה בסאפורו

Historical Village of Hokkaido

מוזיאון פתוח שבו מוצגים בתים מכל רחבי הוקאידו ומתקופות שונות. יש גם מידע על האנשים שגרו בבתים. מומלץ להגיע מוקדם בבוקר כדי להספיק להכנס לרוב הבתים. מומלץ לנעול נעלים שנוח לחלוץ כי נכנסים לבתים בלי נעלים. אתר המוזיאון.

בית אופייני לאזור הוקאידו

Hokkaido Museum

מוזאון היסטורי שמציג את האנשים והחיות של האי מאז ועד היום. מוזיאון קצר ונחמד. אתר המוזיאון.

מוזאיון טבע והיסטוריה בסאפורו, הוקאידו

♦ שני המוזיאונים קרובים זה לזה.

פארק בסאפורו, הוקאידו

אכזבות:

יום אחד פספסתי את התחנה שבה רציתי לרדת. החלטתי לזרום עם מה שיבוא וירדתי בעיירה ליד. ממנה יצאתי לטיול יום בעקבות המלצה של נציגת התיירות בתחנת הרכבת בה ירדתי. היא המליצה על סיור ביקב משפחתי קטן ועל גן ורדים. שניהם היו סגורים ורדומים. האנשים ביקב היו מאד נחמדים ולמרות שהמקום היה סגור הם נתנו לי לטעום יין ממש טעים. כנראה שבעונה המתאימה זה סיור מוצלח.

ממידע שאספתי מראש תכננתי להגיע למפעל שוקולד אבל הוא היה סגור לרגל שיפוצים. התבאסתי כי מאד רציתי ולא הודיעו מראש.

לאן המשכת מסאפורו?

בחרתי לבלות יומיים ב-Otaru, עיר ליד סאפורו. זו היתה בחירה לא מוצלחת כי לדעתי אין מה לעשות שם יותר מיום. זו עיר נמל קטנה ויפה עם נחל שזורם במרכזה.

Otaru, הוקאידו יפן

בעיר מספר מוזיאונים, אני בחרתי להכנס למוזאון אומנות שיש בו גם תצוגה של ויטראג'ים וכלי זכוכית. לדעתי מומלץ לבקר בו. הוא חלק מקומפלקס שנקרא Otaru Art Base. אתר המוזיאון.

מוזיאון בו מוצגות יצירות מזכוכית

הפלגתי ל-Otaru Aquarium, אמנם ראיתי כמה אזורים יפים, אבל היו גם כמה כלובים מעוררי רחמים לכן קשה לי להמליץ עליו. אתר האינטרנט של האקווריום.

בדרך לאקווריום ליד Otaru

אז מה עם הדובים שרצית לראות?

בשביל לראות דובים חציתי את האי ממערב למזרח ברכבות ואוטובוסים. המעבר לקח לי כמעט יום שלם. הנופים בדרך היו יפים. התמקמתי בעיירה Shiretoko, זו עיירה חמודה ממנה אפשר לצאת לשיט שבו אמורים גם לראות דובים (הסיכוי לראות דובים הוא 90%, אני נפלתי ל 10%). מומלץ להזמין את השיט מראש כדי לתפוס מקום על סירות קטנות יותר ששטות במסלול ארוך יותר ואז הסיכוי לראות דובים עולה. קניתי כרטיס במקום, לכן שטתי על ספינה גדולה (3 קומות). בשיט רואים נופים יפים ונהנתי למרות שלא ראיתי דובים.

Shiretoko הנמל ממנו יוצאים לשיט

ליד הנמל יש מדרגות שמובילות לפסגה של סלע ותצפית יפה. מומלץ לעלות לתצפית בזמן השקיעה, זה מראה מרהיב. על ההרים מסביב לעיירה מסתובבים עדרי איילים. מידע על העיירה.

Shiretoko שקיעה יפה

בשיט לא הצלחתי אבל עדיין נותר לי סיכוי לפגוש דובים בשמורת טבע. נסעתי באוטובוס ל- Shiretoko National Park. לפני שנכנסים למסלול ההליכה בתוך היער צריכים לעבור תדרוך שמסבירים בו איך להתנהג (לדוגמא, להרעיש כדי לגרום לדובים לדעת שאתה נמצא). בתדרוך ממליצים ללכת עם פעמון דובים. יש שם הרבה חנויות ופעמונים שונים אז כשקבוצה הולכת זה נשמע ממש יפה, כל פעמון מצלצל בצליל שונה. בתדרוך גם הסבירו איך נראים מקומות בהם עולה הסיכוי למפגש עם דוב ואיך להתנהג אם פוגשים דוב. ביקשו לסגור בשקיות פלסטיק אטומות את כל דברי האוכל והשתיה. לאחר ההסברים יוצאים למסלול ההליכה. נהנתי למרות שלא ראיתי דובים והאמת, מזל שלא פגשתי באמצע מסלול ההליכה דוב.

בשמורה יש מסלולים באורכים שונים. ביום שבו ביקרתי בשמורה, במסלול הארוך ביותר ניצפה דוב ולכן הוא נסגר. יש מסלול קצר חינמי על גשר גבוה שהוא גם הסיום של מסלולי ההליכה ביער. מידע על השמורה.

גשר הולכי רגל ממנו אפשר לצפות בדובים

אחרי שטיילת במזרח האי, מה היה הצעד הבא שלך?

בחרתי לבלות יום בעיירה Mashu במטרה לחתוך את הנסיעה חזרה מהאי. יש בעיירה מרכז מבקרים גדול עם גלידה מאד טעימה. אכלתי גלידת דייסת אורז בטעם פריחת דובדבן וגם גלידה בטעם דלעת ערמונים, שתיהן היו מאד טעימות. נהנתי לטבול את הרגלים בבריכת מים חמים שנמצאת צמוד למרכז המבקרים ובהמשך טיילתי בפארק קטן וחמוד. בתוך העיירה אין הרבה מסעדות. המסעדה שצמודה לתחנת הרכבת מומלצת. ליד העיירה נמצא אגם יפה Lake Mashu מוקף יער עם דובים שאפשר להגיע אליו באוטובוס. מידע על האגם.

Lake Mashu באי הצפוני הוקאידו יפן

בטיול השתמשת בתחבורה ציבורית, איך היתה החוויה הזאת?

כל הרכבות בהוקאידו איטיות ובתדירות מאד נמוכה, זה ממש שונה מהתחבורה הציבורית באי המרכזי של יפן. בתוך האי נסעתי בעיקר ברכבות. נסעתי באוטובוס פעם אחת ליד סאפורו ובטיולים בחלק המזרחי. למקום אחד הגעתי במונית, המחיר היה סביר. בחלק המזרחי של האי הרכבת מורכבת מקרון אחד שהוא גם קטר. זו רכבת חמודה ולמרות הגודל לא היתה לי בעיה של מקום. התשלום בה שונה משאר הרכבות ודומה לתשלום באוטובוס. השתמשתי ב- JR Pass ברכבות אבל לא באוטובוסים.

לנסיעות הארוכות ברכבת כדאי להצטייד בחטיפים ואוכל. כדאי גם להצטייד בסדרה בנייד או ספר טוב. לילה לפני הנסיעה הורדתי לטלפון הנייד שלי דרך הווי-פיי של המלון כמה פרקים בנטפליקס שעזרו לי להעביר בקלות את זמן הנסיעה.

Mashu הוקאידו יפן

כשחזרתי ממזרח הוקאידו לטוקיו זו היתה נסיעה נורא ארוכה. לדעתי עדיף לחלק את הנסיעה או לטוס. יצאתי מהמלון בעיירה Mashu ב- 6 בבוקר. החלפתי 3 רכבות עד שהגעתי לתחנת השינקנסן ב- 16:00. עם השינקנסן הגעתי לטוקיו תוך 4 שעות בערך.

כמה מילים על מקומות הלינה באי

ישנתי בהוסטלים ובמלון. בהוסטלים ישנתי בדרך כלל עם 5-9 אנשים. בסאפורו החדר בהוסטל חולק לתאים קטנים ע"י מיטות קומותיים וקירות עץ. יחסית למיטת קומותיים המיטה היתה גדולה. ב Otaru היה חדר גדול עם שרותים ומקלחות משותפים. החדר חולק על ידי קירות עץ דקים ווילונות לחדרים קטנים בהם היו מיטה, ארונית ושידה. קיבלתי גם חלוק פיזמה. ב Mashu הייתי במלון עם חדר מסורתי מדהים. ישנתי על טאטמי וקבלתי חלוק קימונו עם שתי שכבות. היתה חוויה טובה. הייתי בשני מקומות עם אונסן. במלון ב Mashu לא הפריע להם שיש לי קעקוע. בהוסטל ב- Shiretoko למרות התכתבות במייל בה נאמר לי שאין בעיה, הקשו על הכניסה שלי בגלל הקעקוע. בסוף הסתדרתי והיה נחמד. עוד לפני הנסיעה ליפן ידעתי שברוב האונסנים הכניסה עם קעקוע אסורה. השתדלתי לחפש כאלה שמאפשרים כניסה ווידאתי את זה מראש במייל.

להזמנת לינה בהוסטל בסאפורו לחצו כאן, בהוסטל/מלון ב- Otaru לחצו כאן, במלון מסורתי ב- Mashu לחצו כאן, (גילוי נאות – אם תזמינו מלון דרך הקישור הזה, אתם תשלמו את המחיר הרגיל ואני אקבל עמלה קטנה, תודה)

חדר מסורתי במלון ב Mashu הוקאידו

לסיכום

הוקאידו הוא אי יפה הייתי נוסעת שוב בעונה מתאימה יותר ועם רכב שאז אפשרויות הטיול בטבע גדלות. התחבורה הציבורית מגבילה בגלל תדירות נמוכה וזמן סיום השירות (ב 16:00 הפסיקו לפעול קווי האוטובוס) הייתי צריכה לוותר על מקומות וההספק שלי היה נמוך בגלל המגבלות האלה. מצד שני אני אוהבת לטייל לאט ולכן פחות הפריע לי. הצטערתי לדוגמא שהייתי צריכה לוותר על אגם גדול ליד Mashu כי ההגעה אליו היתה מסובכת והסתפקתי באגם הקטן יותר.

תודה

סיפור הטיול של ביתי נגמר ואני רוצה לומר לה תודה. תודה ששיתפת בחוויות מהטיול שלך ובתמונות היפות שצילמת. יש לך עוד הרבה סיפורים ותמונות ואני מקווה שתמשיכי לספר ולשתף.

פריחה יפה בעיירה Mashu הוקאידו יפן
כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי ועם בני משפחתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

עוד פוסטים על יפן בבלוג שלי:

Kamakura קמקורה – עיר המקדשים

יוקוהמה Yokohama – חוויות, רשמים ומידע למטיילים

Hakone – האקונה – שפע של אפשרויות

אם נשארתם עם רצון לראות דובים, אתם מוזמנים לבלוג של זיוה, 'שמתי לב' בו היא מספרת על חוויה של צפיה בדובים בטבע ברומניה. זיוה גם טיילה ביפן בתחבורה ציבורית וסיפרה בבלוג שלה חוויות מהטיול, כדאי לכם לקרוא, למעבר לבלוג של זיוה לחצו כאן.