הימים החמים שלחו אותי לחפש בזכרונותי טיול קריר. טיול שהוא גם קייצי וגם קריר, אפשרי? בודאי. בארץ יש לנו מסלולי טיול בנחלים מוצלים שזורמים בהם מים קרירים. יופי של בילוי ביום חם. הזכרונות שלי זרמו לטיול בצפון יוון. ליתר דיוק, טיול באזור זגוריה Zagorochoria שבמחוז אפירוס Epirus. נזכרתי בטיול בו הלכנו למעינות ה-Voidomatis שבערוץ ה- Vikos, בהם טמפרטורת המים היא 7 מעלות צלזיוס! בהחלט בילוי צונן ביום חם.

♦ מי ה- Voidomatis כל כך צלולים שהזכירו לתושבים את העיניים של הפרות ולכן קראו לנחל עיניים (mati) של שור (vodi) או "עין הפרה".

♦ ערוץ ה- Vikos נחשב לקניון העמוק ביותר בעולם ביחס לרוחב שלו, עומקו כ- 900 מ' ורוחבו 1,100 מ'.

המים הצלולים והקפואים של נחל ה- Voidomatis

סיפור מסע שלי, ארשום אותך עכשיו
מתוך מעייני אותך אשאב.
אביט אל תוך תוכי (אולי זה קצת יכאב)

בתחילת יולי, לפני מספר קייצים, יצאנו שתי משפחות (4 מבוגרים ו-6 ילדים בגילאי 7-15) לחופשה באזור זגוריה. קבענו את הבסיס שלנו בכפר פפיגו Papigo, וממנו יצאנו בכל יום לטיול רגלי. ביום בו טיילנו למעיינות Voidomatis, הרכב שלנו נשאר לנוח בחניה ואנחנו הלכנו ברגל לאורך הכפר עד לנקודת ההתחלה של המסלול.

מסלול הליכה באזור זגוריה

מסלול הטיול מתחיל ביציאה מהכפר פפיגו לכיוון הכפר מיקרו פפיגו Mikro Papigo. עזבנו את הכביש שמחבר בין שני הכפרים והלכנו בתוך חורש ולאורך מצוקי ההרים. ראינו מולנו את קניון ויקוס המרשים ומתחתינו קרצו המים הכחולים הצלולים. מבטיחים חוויה מהנה למי שיגיע אליהם.

את המים הצלולים והקפואים של נחל ה- Voidomatis פגשנו לראשונה בנסיעה בה הגענו לפפיגו. הכביש שמחבר בין הכפרים אריסטי ופפיגו עובר מעל הנחל. כדאי לעצור ולהתרשם מהנחל בנקודה הזאת. העיניים לא שבעות מהיופי של הנחל, מצלילות המים, מצבעי הכחול והירוק על כל גווניהם. זה גם המקום הראשון שראינו בו את אחד מהגשרים המפורסמים של זגוריה.

זכרונות עולים בי, ממלאים חלל חסר
עוד זיכרון אל מול עיני ניצב.
רגשות זורמים בי וליבי דופק מהר,
מתוך מעייני אותך אשאב,
מתוך מעייני אותך אשאב.

הירידה למעיינות מאד תלולה השתדלנו לא לחשוב על כך שבדרך חזרה הירידה תהפוך לעליה תלולה וקשה, אבל למה לדאוג כבר עכשיו? בינתיים המים הקרים קוראים לנו. הגענו למטה לערוץ בדיוק בנקודה בה רואים איך המים נובעים מבין הסלעים וממלאים את הערוץ היבש. הערוץ מוצל, האוויר קריר, המים צלולים וזכים, ממש גן עדן.

מסלולי הליכה באזור זגוריה

הקור של המים (7 מעלות, זוכרים?) לא עצר את הילדים. הם השתכשכו ושחו במימי הנחל בהנאה מרובה. אני בקושי הצלחתי לטבול את קצות אצבעות הרגלים בלי לסבול מכאבי קור. בילינו כמה שעות קסומות בערוץ הקריר והמוצל.

המים הצלולים והקפואים של נחל ה- Voidomatis

סיפור יקר שלי, ארקום אותך עכשיו
על קימורי גופי סיפור חיי הוכתב

חזרנו באותה דרך בה הגענו. העליה אכן היתה קשה בהתחלה (הפרש הגבהים בין הכפר למעינות הוא כ-500 מטר). הילדים הגדולים רצו קדימה והקטנים יותר עלו בקצב שלהם; שני צעדים, מנוחה וחוזר חלילה. ברגעי משבר ("אני לא זזה מפה ולא אכפת לי כלום"), ההבטחה לגלידה עזרה לאסוף כוחות ולהמשיך. הצלחנו! בסך הכל הלכנו כ-12 ק”מ.

♦ על צלע ההר הנגדית לזו שבה הלכנו ניתן לראות את המסלול שעולה מהמעינות לכפר ויקוס Vikos. מי שרוצה לחזור בדרך שונה יכול לעלות לויקוס (הדרך קצרה יותר) ומשם לנסוע לפפיגו במונית (לא ניסינו).

זגוריה

בדרך חזרה לוילה שלנו עצרנו בבית קפה נעים בלב הכפר כי הבטחות צריך לקיים. הילדים נהנו מגלידה והמבוגרים מפרפה Frappe שהוא קפה קר בסגנון יווני. בביקורים ביוון אני לא מפספסת אף הזדמנות לשתות פרפה, אני אוהבת אותו חזק במתיקות קלה.

מידע מעשי

השכרת רכב

טסנו בטיסת בוקר מוקדמת ישירות לסלוניקי. למשפחה השניה שטיילה איתנו חיכתה נציגה של חברת השכרת הרכב, לנו אף אחד לא חיכה. בעוד הם מובלים ע”י הנציגה החביבה אנחנו נשארנו במקום מבולבלים, וגם די עייפים אחרי לילה ללא שינה. זה החיסרון של טיסות בוקר מוקדמות. לפני שנעלמו, הנציגה “החביבה” הבהירה לנו שחברת ההשכרה שלנו (שכרנו רכב זול) נמצאת במקום אחר לגמרי ואין שום דרך לקבוע מקום מפגש. הבטחנו שנדבר טלפונית בגמר הפרוצדורה ונפרדנו מהם. סוף טוב הכל טוב, נקודת המפגש עם הנציג של חברת השכרת הרכב היתה רשומה בצורה ברורה על הוואוצר שקבלנו. כשעייפים גם דברים פשוטים עלולים להסתבך. מצאנו, שכרנו, התארגנו ולדרך.

חשוב! חברות ההשכרה ממוקמות מחוץ לשדה התעופה של סלוניקי ונמצאות במקומות שונים. כל חברה דואגת להסעה מהשדה למקום ההשכרה והפוך בחזרה. אם נוסעים כמה משפחות ושוכרים רכבים בחברות שונות כדאי לתאם מראש נקודת מפגש. לדוגמא, אנחנו עקפנו את סלוניקי בכביש הטבעת והתחברנו לכביש האגרה, כמה ק”מ לאחר החיבור יש נקודת גביית אגרה (Toll) שם נפגשנו עם המשפחה השניה.

זגוריה

נסענו על האוטוסטרדה (A2/E90) שחוצה את צפון יוון ממזרח למערב. האוטוסטרדה מגיעה עד עיירת הנמל איגומניצה Igoumenitsa, שנמצאת מול האי קורפו. אנחנו נסענו "רק" 300 ק”מ עד יואנינה Ioannina. שם ירדנו מהכביש המהיר והמשכנו בדרכנו לכפר פפיגו שבאזור זגוריה.

חשוב! יש רק תחנת דלק אחת בתחילת האוטוסטרדה. בהמשך יש הפניות לרדת לכפרים אם רוצים לעצור לשתות קפה ולהתרענן או אם צריכים דלק.

באזור זגוריה קנינו מפה טופוגרפית (1:50,000) שעזרה בטיולים הרגליים (המסלולים מסומנים על המפה) ובניווט בין הכפרים.

Papigo

זגוריה צפון יוון

הכפר נמצא בתוך נוף נהדר. כמעט לכל הבתים בכפר יש גן-ירק ליד הבית. בכפר אין ירקן וגם אין מאפיה. יש מכולת קטנה שמוכרת ביוקר מעט מאד מצרכים יבשים. לכן, הצטיידנו במצרכים ביואנינה.

חשוב! מומלץ להצטייד באוכל ובדלק לפני שמגיעים לכפרי זגוריה. לא חייבים לקנות ביואנינה, אפשר למצוא סופרמרקט גדול בעיירה Kalpaki, שנמצאת קצת לפני הפניה מהכביש הראשי לכביש שמוביל לכיוון פפיגו.

Rupicapras Villas

וילה בפפיגו

הוילות בהן השתכנו ממוקמות בכניסה לכפר, די בקצה כך שכמעט ואין שכנים. הוילות, מבנה אבן יפה, בנויות משתי קומות שבכל קומה חדר שינה, שרותים ומקלחת. בקומה התחתונה ישנו מטבחון מאד קטן ומצומצם. המתחם כולל 3 וילות שביניהן רחבה משותפת. לא היה בה ציוד ישיבה מלבד במרפסת של אחת הוילות. לנו המתחם התאים והיה לנו נעים ונוח לשהות בו. המקום מנוהל ע”י ג'ורג' שהוא איש צעיר עם הרבה רצון טוב וידע ובהחלט כדאי להתייעץ איתו לגבי תכנון הטיול.

להזמנת לינה בוילה לחצו כאן. להזמנת לינה בפפיגו לחצו כאן. (הזמנה דרך האתר שלי לא תייקר את מחיר הלינה עבורכם ותזכה אותי בעמלה, תודה).

Astra Inn

טברנה בפפיגו אחד הכפרים באזור זגוריה

טברנה שנמצאת בקצה הכפר על הדרך למיקרו פפיגו. יש לה גן ירק גדול שמספק את המרכיבים הטריים לסלטים הנהדרים שהם מגישים. לטברנה מרפסת גדולה כך שאפשר להנות גם מהאוכל הטעים, גם מהנוף היפה שמקיף את פפיגו וגם מהאוויר הקריר והנעים.

בכפרי זגוריה צפון יוון אנשים מגדלים ירקות ליד הבית

Rogovo – Rock Pools

נקודת חן קרובה ומומלצת היא הברכות הטבעיות בין שני כפרי הפפיגו. הלכנו אליהן ברגל מהוילה דרך הכפר ולאורך הכביש המוביל למיקרו פפיגו. את צידי הכביש עיטרה פריחה יפה שמזכירה את הפריחה האביבית בארץ.

בריכות טבעיות ליד פפיגו
הבריכות יפות ומזמינות ואנחנו בילינו שם שעות נעימות ומרעננות, שלוות ורגועות. בחזרה הלכנו לאורך הדרך הישנה שקישרה בין שני כפרי הפפיגו ועברנו על גשר עתיק. הדרך הזאת החזירה אותנו לכפר במקום שונה ממנו יצאנו. לכן את הטיול הזה סיימנו בשוטטות נעימה בכפר היפה.

הגשרים של חבל זגוריה

מסלולי הליכה שלא בדקנו

מהכפר מיקרו פפיגו אפשר לטפס לבקתת ההרים Astraka שנמצאת בגובה 1950 מ' על הר Tymfi. מהבקתה יוצאים מספר מסלולי הליכה למשל לאגם הדרקון Dragon Lake, שנמצא בגובה 2050 מ' או לפסגה הגבוהה של ההר, 2497 מ', שנקראת Gamila.

סיכום

בשנים האחרונות טיילנו מספר פעמים ביוון, לפעמים בהרכב משפחתי ולפעמים בזוג. התאהבנו באווירה הנינוחה והרגועה, באוכל הפשוט והמצויין, באנשים החביבים, בנופים המגוונים. לכל זה אפשר להוסיף את הקירבה (טיסה קצרה) והעלות הסבירה ויוון הפכה עבורנו ליעד מועדף ומומלץ.

♦ הציטוטים הם מתוך השיר 'מעייני' שכתבה גל דה פז

זגוריה צפון יוון

כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.