אזור שבעת אגמי רילה הוא אחד המתויירים ביותר בבולגריה. על פי סקר שנערך בשנת 2015, בעונת השיא, חודשים יולי-אוגוסט, מבקרים באזור בין 1000 ל- 3000 איש מדי יום.

הרכבל

רכבל כסאות לאזור שבעת אגמי רילה

לפי נתונים של משרד התיירות הבולגרי, עד שנת 2009, השנה בה נפתח הרכבל ל- Rila Lakes Hut, מספר המבקרים באזור עמד על 30,000 בשנה. אנשים הגיעו ברכב ל- Pionerska Hut וממנה טיפסו ברגל גובה של 500 מ' לאזור אגמי רילה. כיום, נסיעה של כ- 30 דקות ברכבל כסאות איטי מובילה לגובה של 2140 מ', לבקתת רילה, ממנה יוצאים מספר מסלולים לאגמים ומעבר להם. בזכות הרכבל האזור צבר פופולריות בקרב הבולגרים והתיירים כמקום עם גישה נוחה מאוד המציע נוף הררי נפלא.

שבעת אגמי רילה

במאמר בו מצאתי את הנתונים האלה נאמר כי בעקבות עודף התיירים, הקרקעית של האגמים מזדהמת והם מאבדים את צבעם הכחול היפה. השבילים נשחקים בכבדות תחת רגליהם של אלפי מבקרים. במהלך תקופת השיא, הליכה במסלול הראשי סביב האגמים מרגישה כמו ללכת ברחוב הראשי של סופיה, רחוב ויטושקה. בנוסף, היו תוכניות פיתוח גדולות לאזור אבל בגלל המשבר הכלכלי הן נזנחו. החברה שמפעילה את הרכבל התעלמה מחוקים מסוימים וזה גרם להפגנות של פעילי סביבה בסופיה.

שבעת אגמי רילה The Seven Rila Lakes

הגענו (זוג הורים ושתי בנות, מתבגרת ובוגרת) אל האזור באמצע אוקטובר. רוב המבקרים היו משפחות ישראליות שנהנו מטיול בחול המועד סוכות. היו גם טיילים בולגרים ותיירים מארצות אחרות שנהנו ממזג האוויר הנפלא ששרר באותם ימים באזור. לא הרגשנו צפיפות ונהנינו מאד מהנוף ומהמסלול.

תצפית על רוב האגמים שנקראים שבעת אגמי רילה
הרכבל עלה 80 לב לארבעתנו הלוך-חזור ( 1 לב בולגרי שווה בערך 2 ש"ח). היה לנו חשש קל לפני הקפיצה לכיסא הנוסע ואז הופ עלינו בנסיעה איטית מעל צמרות העצים. לאחר הירידה מהרכבל, התחלנו בטיפוס איטי. בהדרגה התגלו האגמים הנמוכים ואחריהם, בלב אזור שטוח, אגם הכליה Babreka lake שמשך אליו כמגנט את רוב המטיילים. ישבנו ליד הגדה שלו. הבנות ניסו להרטיב את הרגלים אבל היה להן מאד קר. אכלנו מאפים שהבאנו איתנו והמשכנו. הבנות לא רצו לעלות עוד, לכן הן נשארו לשכב על העשב ליד האגם. אני ובן זוגי טיפסנו לאגם העין Okoto Lake, שהוא האגם העמוק מבין השבעה. עצרנו לתצפית נפלאה על 6 האגמים. על הגעה לאגם השביעי שנמצא גבוה יותר וויתרנו.

מסלול הליכה באזור שבעת אגמי רילה
חזרנו במסלול קצת יותר ארוך שעבר ליד אגם שלושת העלים או אגם התלתן Trilistnika lake. לקראת הסוף נלחצנו קצת, חששנו שנאחר את הרכבל האחרון. סוף טוב הכל טוב, הגענו בזמן, ירדנו ברכבל וחזרנו למקום הלינה שלנו ב- Sapareva Banya שידועה במעיינות המינרלים התרמיים שלה. יש בה גייזר שנחשב להכי חם באירופה. מסעדת Bokhemi שנמצאת ליד הגייזר מומלצת.

Sapareva Banya

המלון שלנו היה נעים ונוח ואני ממליצה עליו בחום. החדרים גדולים ומרווחים, המיטה נוחה ארוחת הבוקר פשוטה וטובה ואפשר להשתמש במכונת הכביסה של המקום בעלות של 10 לב למכונה. למלון יש גם מתקני ספא לשימוש האורחים אבל אנחנו לא נכנסנו אליהם.

העיירה Sapareva Banya נראית בתנופת בניה והתחדשות. אני מניחה שהרכבל שנפתח בשנת 2009 הגביר את זרם המבקרים בה ואת כמות התיירים שנשארים ללון לילה או שניים. לעומתה, ורשץ Varshets, העיירה בה העברנו את הלילה הראשון שלנו בבולגריה, מוזנחת ונשכחת. ורשץ הוקמה סביב מעיין מינרלי והיא אתר הספא העתיק ביותר בבולגריה. כיום מבנה המרחצאות העתיק סגור והמבנה נטוש ולא מתוחזק. יש מרחצאות אחרים שפתוחים כנראה בעונת הקיץ ויש כמה בתי מלון אבל העזובה נשקפת מכל חצר לאורך שדירת העצים בני ה-100 שבמרכז העיירה. לורשץ עבר מפואר ועתיד לא ברור. חבל, אני ראיתי את הפוטנציאל הגלום בה. יש בה מוזיאון היסטורי, גלרית אומנות ופארק גדול. אנחנו מאד נהנינו מהמלון בו שהינו וגם משיטוט נינוח ברחובות המרכזיים.

Varshets המרחצאות העתיקים

מסלול 8 הגשרים

פסגת הר Musala , שנמצא בשמורת הרי רילה, מתנשאת לגובה 2925 מ' והיא הגבוהה בבולגריה. ההר קרץ לנו לבוא ולטפס עליו. בחיפוש מעמיק ברשת הבנו שהרכבל יהיה סגור בתקופת הטיול שלנו ולכן בצער רב וויתרנו על הרעיון לטפס לפסגתו. הרכבל יוצא מעיירת הסקי החביבה Borovets שבה טיילנו בשעת אחר צהרים נעימה ונינוחה ובה הגענו למסקנה שכל עיירות הסקי דומות זו לזו, במיוחד בעונת ה"אין סקי".

מסלול שמונת הגשרים בשמורת הרי רילה

בכל זאת רצינו לטייל באזור אז שוטטנו במפה של גוגל ומצאנו שמהכפר Govedartsi ממשיך כביש לכיוון 7 האגמים. קראתי שהכפר נחשב למקסים במיוחד. רציתי לישון בו אבל יצא (בגלל חוסר תשומת לב שלי) שהשתכנו בכפר שלידו. בחרתי מלון משפחתי אותנטי שקיבל ציון טוב בבוקינג עם ביקורות משבחות אבל… הסתבר שלנו הוא פחות התאים, לא התחברנו לסגנון שלו.

מסלול שמונה הגשרים בשמורת הרי רילה

בבוקר עלינו בכביש המקסים ובסופו הגענו לאתר סקי שהוא גם בסיס יציאה לטיולים. לא בדקנו את האפשרויות של המקום כי היתה לנו תוכנית אחרת. חזרנו באותו כביש. פנינו לעבר הכפר Beli iskar חצינו אותו והמשכנו בנסיעה עד למפרץ חניה מימין לכביש ושלטים עם מידע משמאל. מסלול 8 הגשרים הוא מסלול הליכה נעים ויפה בתוך יער ולצד נחל, כאשר מידי פעם חוצים אותו על גשר. לאורך השביל ישנם 8 גשרים, הם ממוספרים בסדר עולה ולכל אחד מהם יש שם. הגשרים הראשונים קרובים זה לזה כך שמי שרוצה יכול לעשות מסלול קצר ולחזור דרך הכביש.

את הפיקניק המסורתי שלנו לא ערכנו ליד הנחל ולא על אחד משולחנות הפקניק שבאזורים המיועדים לכך, אלא בנקודת התצפית שנמצאת בדרך חזרה. סיימנו את המסלול שבעים שמחים ומרוצים.

מסלול 8 הגשרים

מנזר רילה Rila Monastery

בדרך למסלול ההליכה הבא שלנו עצרנו לביקור במנזר רילה, שהוא אחד המקומות הקדושים ביותר בבולגריה. הדרך למנזר מקסימה, עוברת בתוך יער בצבעי שלכת (על השלכת בבולגריה כתבתי כאן). עצרנו כמה פעמים להתפעל ולצלם. יופי שקשה לתאר.

שלכת בולגרית

מנזר רילה הוקם במאה העשירית על ידי סנט ג'ון מרילה. המנזר היפה הוא חלק מההיסטוריה והתרבות הבולגרית. יש בו מוזיאון קטן (דמי כניסה למוזיאון: 8 לב) אבל עיקר העניין הוא שוטטות בחצר וביקור בכנסיה שבמרכזו. אטרקציה ידועה נוספת היא המאפיה שנמצאת מחוץ לתחומי המנזר ומוכרת מאפים מטוגנים טריים וטעימים שנקראים mekitsi.

מנזר רילה בולגריה

אזהרה – בתי השימוש ברמה מאד נמוכה של תחזוקה וניקיון.

Rila Monastery

לאחר ששבענו מיופיו של המנזר ומהתבוננות שלווה בשפע הציורים שעל קירות הכנסיה, נסענו עוד הלאה למקום קדוש אחר – קברו של סנט ג'ון מרילה, מייסד המנזר. הדרך היפה, בתוך היער כל כך עינגה אותנו שפשוט המשכנו לנסוע עוד ועוד. בדרך חזרה עצרנו ליד שלט גדול ממנו עולה שביל צר ותלול המוביל למערה בה שהה הקדוש במשך 12 השנים האחרונות לחייו. קראנו שבתוך מערת הנזיר המתבודד אפשר למצוא סולם עץ המוביל לחור צר בתקרה. על החור נאמר שרק צדיקים יכולים לעבור דרכו. מכיוון שכבר נעשה מאוחר ועוד חיכתה לנו נסיעה למקום הלינה שלנו ויתרנו על המערה ולא בדקנו את מידת הצדיקות שלנו.

קברו של מייסד המנזר, סנט ג'ון מרילה

בנסקו Bansko

העיירה בנסקו מפורסמת בזכות אתר הסקי שלה והיא יושבת בגובה 925 מ'. לא תכננתי להגיע אליה למרות שהיא בסיס טוב לטיולים בשמורת הטבע פירין Pirin National Park. השם פירין ניתן על ידי הסלאבים שקישרו בין ההרים ל Perun אל הרעמים והסערות. בתוך הפארק יש יותר מ- 50 פסגות שגובהן מעל 2500 מ'. הפסגה הגבוהה ביותר היא Vihren (2914 מ'). בפארק יש מעל 170 אגמי קרחונים.

Bansko

נהנינו לשוטט ברחוב הראשי של בנסקו בין בתי מלון חנויות מזכרות ומסעדות. בקצה העליון של בנסקו נמצא מרכז מבקרים חביב שבו נתנו לנו מפה של האזור. על המפה מסומנים מסלולי הטיול אבל היא לא ממש מקצועית. היינו 2 לילות במלון שהיה נוח ונעים עם צוות ידידותי. יש במלון בריכה וג'קוזי שלא הרגישו לנו מספיק נקיים. אכלנו בשתי מסעדות טעימות ומומלצות. אחת מסעדה איטלקית יקרה ואיכותית והשניה Veranda BBQ & Wine מסעדה שנמצאת בסמוך למלון (אורחי המלון זכאים להנחה) ומגישה אוכל בולגרי טעים ולא יקר.

מרכז מבקרים בנסקו

בבוקר נסענו מבנסקו לכיוון בקתת Vihren. בדרך, ליד בקתת Banderitsa עצרנו לבקר את baykushevata mura, עץ המחט העתיק ביותר בבולגריה, גילו בערך 1300 שנה. העץ נמצא קצת אחרי הבקתה. אפשר לזהות את המקום לפי מפרץ חניה קטן, שלט ומדרגות עץ שמובילות אל העץ. העץ מקסים ומרגש. יש בסביבתו הקרובה עוד כמה עצים שנראים עתיקים כמעט כמוהו. אני ממליצה לעצור ולהקדיש לעץ זמן מה. לא רחוק ממנו יש אנדרטה עם סיפור שנראה מעניין, חבל שלא הצלחנו לפענח אותו.

baykushevata mura

Banderishki Lakes

החניה ליד בקתת Vihren היתה עמוסה לכן חנינו בשולי הדרך. מהבקתה הלכנו במסלול שהשילוט שלו כחול צהוב. הגענו לגשר שחצה את הנחל שלאורכו הלכנו.

מעבר לגשר המשכנו עם המסלול האדום והירוק. לא רחוק מהגשר, קצת בצד, מסתתר אגם העין Okoto, אגם עגול ומקסים שנמצא בגובה 2062 מ'. לאחר מנוחה קצרה המשכנו וטיפסנו עם המסלול האדום והירוק עד לשלט שכיוון לאגם שהוא אחד מ Banderishki Lakes. האגם הראשון נקרא אגם הדג Ribno והוא נמצא בגובה 2190 מ'. למי שיש כוח לטפס עוד קצת, בגובה 2310 מ' נמצא האגם הארוך.

ליד בנסקו

אנחנו נשארנו שעה ארוכה ליד אגם הדג. אכלנו, נחנו, טבלנו רגלים, התבוננו, שוחחנו. הנוף מקסים, השמש היתה חמימה ונעימה, היינו לבד ומסביבנו דממה, הרגשנו נפלא. חזרנו על המסלול האדום ירוק עד הבקתה. תכננו לקנות משהו טעים בבקתה אבל לא מצאנו אף אחד שימכור לנו משהו. היה לנו יום נפלא.

Banderishki Lakes

חוץ מטיולים בטבע בילינו גם בסופיה, עיר הבירה של בולגריה. בפוסט הבא אספר על החוויות העירוניות  שלנו. כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

המלונות בהם השתכנו:

בורשץ התארחנו במלון Sunday House Elin Pelin. המלון נמצא ברחוב שקט קרוב למרכז העיירה. חדרים נוחים, יש מטבח רחב ונעים לשימוש האורחים. האישה שמנהלת את המקום ידידותית ומלאה ברצון טוב. אנחנו נהנינו והמקום מומלץ.

ב-Madzhare (בסיס לטיול במסלול 8 הגשרים) ישנו ב Family Hotel Ecorelax  שיש לו ציונים טובים בבוקינג אבל לנו הוא פחות התאים. בעלי המקום היו מלאים בכוונות טובות והיחס שלהם נעים.

ב Sapareva Banya התארחנו במלון Sveti Nikola Family Hotel שהיה לנו מאד נוח ונעים. חדרים מרווחים, ארוחת בוקר טובה, אפשרות לכביסה, יש גם מתקני ספא שלא השתמשנו בהם. אני נהנתי מהמלון והוא מומלץ בעיני.

בבנסקו בחרנו במלון Kap house שהוא מלון בסדר, לא יותר וגם לא פחות. יש לו בריכה וג'אקוזי, השתמשנו בהם אבל הם לא היו מספיק מתוחזקים (אולי כי היינו מחוץ לעונה). החדרים נוחים, ארוחת הבוקר טובה, האנשים בקבלה ידידותיים ועוזרים. בסה"כ היה נעים אבל קצת מיושן.

♦ אם תזמינו מלון דרך הקישור הזה, אתם תשלמו את המחיר הרגיל ואני אקבל עמלה קטנה, תודה.

התחנה המרכזית בעיירה Varshets בולגריה

בלוגים ואתרים בהם נעזרתי לתכנון הטיול:

♦ הבלוג של Andrey Andreev, משפחה בולגרית שמטיילת וכותבת על הטיולים שלה. אני מאד אהבתי.

♦ הבלוג של Elena, מקומית שאוהבת לטייל ולשתף בהרפתקאות שלה. גם מומלץ.

♦ הבלוג חלומות שמורים של אורה שבו היא מספרת על כמה טיולים בבולגריה.

♦ האתר Hiking guide Bulgaria

♦ אתר התיירות הרשמי של בולגריה

לקריאה נוספת:

♦ פוסט שכתבתי על השלכת בבולגריה

♦ פוסט שכתבה חברתי זיוה בבלוג שלה שמתי לב ובו היא מספרת על אומנות רחוב בבולגריה.